دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1395 - 11:02
عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با آنا

شایع‌ترین مسمومیت، ناشی از سوء مصرف دارو و مواد مخدر است/ثبت 5266 مسمومیت منجر به فوت در سال گذشته

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور شایع ترین مسمومیت‌های کشور را مسمومیت دارویی دانست و گفت: سال گذشته در کل 5266 مورد مسمومیت منجر به فوت در سال گذشته به ثبت رسید که بیشترین مسمومیت ناشی از سوء مصرف دارو و سوء مصرف مواد مخدر و کمترین آن ناشی از مصرف سیانور بوده است.
کد خبر : 128343

کامبیز سلطانی نژاد، متخصص سم شناسی و عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها اظهار کرد: مسمومیت‌های شایع در کشور به دو دسته مسومیت ناشی از داروها و ناشی از مواد شیمیایی و مخدرها تقسیم می‌شود که مسمومیت‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و داروها جزو شایع‌ترین مسمومیت‌های منجر به فوت از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور هستند.


وی ادامه داد: مسمومیت منجر به فوت ناشی از داروها معمولا هنگام سوء مصرف داروهای آرام بخش و خواب آور صورت می‌گیرد.


سلطانی نژاد میزان مرگ و میر با برخی از داروها و سموم را بیشتر از سایر مسمومیت‌ها دانست و گفت: در راس آن مسمومیت با مواد مخدر بیشترین آمار فوتی‌ها را تشکیل می‌دهد. طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 94 شاهد حدود 3هزار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر و روان گردان در کشور بوده‌ایم که شامل انواع مسمومیت های حاد و مزمن با این مواد است.


عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور به آمار سال گذشته در مورد میزان مسمومیت‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته 732 مورد مسمومیت‌‌های دارویی، 626 مورد مسمومیت با گاز منو اکسید کربن، 513 مورد مسمومیت با قرص برنج، 95 مورد مسمومیت با الکل و 21 مورد مسمومیت با سیانور به ثبت رسیده که در نهایت منجر به فوت افراد شده است.


سلطانی نژاد ادامه داد: در کل 5266 مورد مسمومیت منجر به فوت در سال گذشته به ثبت رسید که بیشترین مسمومیت ناشی از سوء مصرف دارو و سوء مصرف مواد مخدر و کمترین آن ناشی از مصرف سیانور بوده است. مسمومیت منجر به فوت در مردان بیشتر از زنان بروز اتفاق می‌افتد که البته در سایر کشورهای جهان نیز به همین ترتیب ثبت شده است زیرا مردان بیشتر در معرض استرس، اضطراب‌های کاری و مسایل اقتصادی قرار دارند. البته اقدام به مسمومیت در برخی مناطق در خانم‌ها بیشتر از مردان است اما مسمومیت منجر به فوت در مردان بیشتر است. همچنین بروز مسمومیت منجر به فوت در کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی و پرجمعیت بیشتر از سایر مناطق است.


شایع‌ترین علایم بروز مسمومیت


وی به علایم شایع در هنگام بروز مسومیت اشاره کرد و گفت: معمولا سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، دردهای شکمی ناگهانی، دو بینی و تنگی نفس در فردی که سابقه بیماری خاص نداشته از نشانه‌ها و علایم اولیه بروز یک مسمومیت در فرد است.


نحوه پیشگیری از بروز مسمومیت


این عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور در مورد چگونگی پیشگیری از بروز مسمومیت‌ در افراد اظهار کرد: با توجه به اینکه در خانواده‌ها اکثرا با مسمومیت‌های دارویی و ناشی از سموم شیمیایی مواجه هستیم، باید خانواده‌ها داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارند. همچنین در منازلی که بیمار روانی از جمله بیمار مبتلا به افسردگی حضور دارد باید داروها به صورت ویژه تحت نظارت باشد زیرا این افراد مستعد خودکشی و مسمومیت دارویی هستند بنابراین باید داروها را دور از دسترس و با نظارت کافی مورد استفاده قرار دهند.


وی ادامه داد: بسیاری از مسمومیت‌های تصادفی در سالمندان رخ می دهد زیرا این افراد به دلیل کهولت سن و ضعف بینایی ممکن است میزان مصرف داروها را رعایت نکنند که منجر به مسمومیت می‌شود. بنابراین باید یک فرد در خانواده بر مصرف داروهای سالمند نظارت و دقت داشته باشد. همچنین خانواده‌ها هیچ وقت نباید قرص و دارو را به نام شکلات و آب‌نبات به کودکان معرفی کنند زیرا کودک در نبود والدین ترغیب به مصرف داروها می‌شود.


سلطانی نژاد یادآور شد: خانواده‌ها باید بر روی مواد شوینده و شیمیایی از برچسب و نام گذاری استفاده کرده و از ترکیب چند نوع شوینده با هم خودداری کنند زیرا در نیمه دوم سال با میزان مسمومیت‌های ناشی از کلر افزایش می یابد. همچنین با توجه به اینکه در فصل زمستان مسمومیت با گاز منواکسید کربن شیوع پیدا می‌کند خانواده‌ها باید حتما نکات ایمنی را رعایت کنند و در نصب لوازم گاز سوز از یک فرد خبره و متخصص کمک بگیرند و منافذ اتاق را به صورت کامل مسدود نکنند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته