دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1397 - 14:45

حشرات چگونه چهره‎ها را تشخیص می‌دهند؟

دانشمندان می‌دانستند که زنبور عسل و مگس می‌توانند چهره‌ها را تشخیص دهند اما به‌تازگی کشف کرده‌اند که مغز کوچک آنها چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد.
کد خبر : 303902

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس نیوز، شناخت چهره‌ یکی از عوامل مهم در نحوه تعامل فرد در جوامع پیچیده است. تا پیش از این گمان می‌شد که تنها مغز بزرگ انسان توانایی این کار را دارد اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حشرات کوچکی مانند زنبور عسل و مگس اروپایی نیز از مکانیسم پردازش بصری مشابهی با انسان استفاده می‌کنند. این مکانیسم به حشرات اجازه تشخیص چهره را می‌دهد.


با وجود این که اندازه مغز حشرات بسیار کوچک است اما توانایی مشابهی با انسان‌ها در تشخیص چهره دارند. مغز حشرات کمتر از یک میلیون سلول مغزی دارد در حالی که مغز انسان 86 میلیارد سلول مغزی دارد.


دانستن این که چه اندازه‌ای از مغز می‌تواند وظایف پیچیده را انجام دهد، موضوع بسیار جالبی است و کاربردهای عملی نیز دارد. یافته‌های اخیر درک بهتری از نحوه تکامل مغزهای بزرگ برای دانشمندان به ارمغان آورده است.


دانشمندان می‌توانند از نتایج این تحقیق در طراحی هوش مصنوعی نیز استفاده کنند و آنها را طوری بسازند که مانند مغز بیولوژیکی کارآمد باشد.


تخصص ما در تشخیص چهره براساس پردازش جامع (قرار دادن ویژگی‌های مختلف چهره در کنار هم برای تشخیص بهتر) است. این امر فرآیند شناختی خاصی است که با مشاهده چهره‌ها توسعه می‌یابد. وقتی یک چهره برای ما آشنا می‌شود، ویژگی‌های مختلف آن مانند چشم‌ها، بینی، دهان و گوش‌ها در مغز ما شکل می‌گیرند و اجازه می‌دهند که چهره فرد را تشخیص دهیم.


انتهای پیام/4056/4021




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته