دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1394 - 11:49
«سازمان توسعه و همکاری اقتصادی» با انتشار گزارشی بررسی کرد

آموزش کیفیت‌محور، راهکار اصلی جلوگیری از بیکاری جوانان

بر اساس آخرین گزارش «سازمان توسعه و همکاری اقتصادی» درباره وضعیت آموزش و توسعه‌ مهارت‌ها؛ افراد با صلاحیت و مهارت بالا، بیشترین میزان استخدامی را به خود اختصاص داده‌اند. این افراد همچنین از سطح بهداشت و مشارکت سیاسی بالاتری برخوردار و از لحاظ اجتماعی، در وضعیت مطلوب‌تری به‌سر می‌برند.
کد خبر : 31943

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بررسی وضعیت آموزش عالی در 34 کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (Organization for Economic Cooperation and Development) (OECD) نتایج جالبی را به همراه داشته است.


علی‌رغم شرایط سختی که در دوره‌ رکود اقتصادی اخیر وجود دارد، به طور میانگین 80% از دانش آموختگان آموزش عالی این کشورها استخدام شده‌اند. این میزان در مقایسه با افراد دارای تحصیلات پایین‌تر، که 60% را به خود اختصاص داده‌اند، رقم چشمگیری است.


بر اساس آخرین نسخه‌ «آموزش در نگاه اجمالی» (گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در خصوص وضعیت آموزش و توسعه‌ مهارت‌ها) به این دلیل که اقتصاد کشورهای عضو OECD به طور قابل ملاحظه‌ای وابسته به نیروی کاری است که دارای مهارت‌های بالا هستند، افراد با صلاحیت و مهارت بالا، بیشترین میزان استخدامی را به خود اختصاص داده‌اند.


انگل گرویا، دبیر کل OECD در گزارش 9 سپتامبر گذشته در پاریس اعلام کرد که «تحصیلات دانشگاهی و مهارت‌های کاری، کلید موفقیت در مبارزه با بیکاری است. همچنین به ترویج رقابت در بازار کمک شایانی می‌کند.»








دسترسی به آموزش کیفیت‌محور که مبتنی بر تعلیم مهارت های لازم است، یکی از اساسی ترین شروط، برای جلوگیری از جدا افتادگی جوانان از بازار کار تلقی می شود

وی اضافه کرد: «بیشتر کشورها از میزان تحصیلات در آموزش عالی، برای فهمیدن میزان مهارت‌های فردی و انسانی افراد استفاده می‌کنند.»


طبق استاندارهایی که این کشورها برای اندازه‌گیری سرمایه انسانی در نظر می‌گیرند 87% از دانش‌آموختگان دانشگاهی استخدام شده‌اند. به عنوان مثال در بلژیک، جمهوری استونی، آلمان، هلند، نروژ و سوئد تقریبا 100% تحصیلکردگانی که دارای مهارت‌های فردی بالا هستند، استخدام شده‌اند.


پیام اصلی این گزارش، لزوم تاکید سیستم آموز عالی بر کسب مهارت‌‌های بالای شغلی همزمان با کسب علم برای تاثیر گذاشتن بر روی بازار کار است.


تاثیر متغیر سن در میزان اشتغال


پیرو این گزارش علاوه بر تحصیلات، متغیر سن نیز در میزان اشتغال تاثیر دارد. در بین جمعیت تحصیلکرده آن دسته از افراد که جوان‌تر هستند، فرصت‌های شغلی بالاتری نسبت به افراد مسن پیدا کرده‌اند.


لوییس فیتز، مسئول ارتباطات دبیرخانه‌ی OECD در این باره عنوان کرد: مسئله اصلی این است که دانش آموختگان جوان مهارت‌های مورد نظر کارفرمایان و بازار کار را بهتر از افراد مسن کسب کرده‌اند. حتی با وجود فشارهای حاکم بر استخدام و کیفیت مشاغل، افراد تحصیلکرده در کشورهای OECD نسبت به آن دسته از هم‌رده‌هایی که تحصیلات پایینتری دارند، از شرایط کاری خود بیشتر راضی هستند.


بر اساس این گزارش، حدود 75% از دانش آموختگان عالی صاحب مشاغل تمام وقت هستند؛ در حالی که تنها 64% از همکارانشان که دارای تحصیلات پایینتری هستند، شغل‌های تمام وقت دارند.


نتایج این گزارش همچنین با نتایج مطالعه مشترک بانک جهانی، سازمان بین‌المللی کار و OECD که به منظور ارتقای مهارت و نوآوری در فن‌آوری در آموزش عالی انجام شده، منطبق است.


طبق گزارش جی20 (G20) چشم انداز، چالش‌ها و بازخوردهای سیاستیِ استراتژی های توسعه ای، که پیش از این مبتنی بر میزان مهارت کم بودند، با نیاز فوری به ایجاد اشتغال و توسعه‌ی پایدار در تضاد هستند. با توجه به رابطه بنیادی بین تحصیلات تکمیلی و نیاز سازمانی به نیروی کار، بهترین راه برای کاهش فقر و حرکت در مسیر توسعه، اشتغال کیفی است.


محققان می گویند، دسترسی به آموزش کیفیت‌محور که مبتنی بر تعلیم مهارت های لازم است، یکی از اساسی ترین شروط، برای جلوگیری از جدا افتادگی جوانان از بازار کار تلقی می شود.


نسبت مهارت و اشتغال


طبق گزارشی که در 9 سپتامبر در ملبورن استرالیا منتشر شده است، افراد با تحصیلات پایین و دارای مهارت‌‌های محدود، دو برابر بیشتر در معرض خطر بیکاری نسبت به سایر افراد هستند. این گزارش همچنین با نگاه اجمالی بر وضع آموزشی در 12 کشور، از جمله استرالیا، بلژیک، جمهوری چک، استونی، آلمان، مجارستان، ایرلند، لهستان، روسیه، اسلواکی، اسلونی، عنوان می‌کند که، نرخ استخدام افراد دارای تحصیلات عالی 30% بیشتر از افراد دارای تحصیلات پایین بوده و نرخ بیکاری در افراد تحصیل‌کرده نیز در این 12 کشور، پایین تر از نرخ بیکاری در افراد غیر تحصیل کرده است.


طی 15 سال گذشته در کشورهای عضو OECD میزان استخدام افراد با تحصیلات آکادمیک دائما بیشتر از افراد بدون تحصیلات بوده. همچنین مشاغل بهتری در انتظار افراد با تحصیلات عالی نسبت به افرادی است که دارای یک درجه پایینتر تحصیلات هستند.


نتایجی که آموزش عالی به همراه دارد فقط به استخدام محدود نمی شود، بلکه افراد تحصیل‌کرده، از لحاظ اجتماعی نیز، در وضع مطلوب‌تری به سر می برند. در نتیجه ارتباطی بسیار قوی بین تحصیلات عالی و دستیابی به پیامدهای مثبت اجتماعی وجود دارد.


تحصیلات عالی و کسب مهارت‌های ویژه، ظرفیت تغییر زندگی افراد و نیز رونق و ترویج مشارکت اجتماعی را دارد. گوئرا معتقد است که دگرگون شدن سطح زندگی افراد و حوزه اقتصاد توسط تحصیلات عالی، تنها در بین کشورهای OECD اتفاق نمی‌افتد بلکه در سطح جهانی نیز شاهد این اتفاق هستیم.


تحصیلات عالی به همراه خود، مشاغل و فن‌آوری‌های یچیده‌تری را هم ایجاد می‌کنند که به نوبه خود بر جنبه‌های مختلف افراد در اجتماع تاثیر دارند. امروزه افراد دارای تحصیلات پایینتر به صورت عمومی خطر بیگانگی از اجتماع را بیش از پیش احساس می کنند.








نتایجی که آموزش عالی به همراه دارد فقط به استخدام محدود نمی شود، بلکه افراد تحصیل‌کرده، از لحاظ اجتماعی نیز، در وضع مطلوب‌تری به سر می برند. در نتیجه ارتباطی بسیار قوی بین تحصیلات عالی و دستیابی به پیامدهای مثبت اجتماعی وجود دارد

در کشورهای OECD مشاهده شده است که افراد دارای تحصیلات پایین، سطح بهداشت و مشارکت سیاسی پایین‌تری را دارا هستند. ارتقای سطح بهداشت یکی از اولویت‌های اصلی کشورهای عضو OECD است. بر طبق آنچه گفته شد، سطح بهداشت افراد دارای تحصیلات عالی، بهتر از افراد دارای تحصیلات پایین‌تر است. شکاف بهداشتی بین این دو دسته 23% اختلاف را به نفع افراد تحصیل‌کرده نشان می‌دهد.


زنان نیز جزو کسانی هستند که از منافع اجتماعی تحصیلات عالی بهره‌مند می‌شود. تحصیلات برای آنها نه فقط از جهت بهداشت، بلکه از جهت میزان اعتماد اجتماعی نیز سودمند است. اعتماد اجتماعی برای زنان حتی از مردان نیز بالاتر است به گونه‌ای که زنان دارای تحصیلات عالیه 19% بیشتر از زنان دارای تحصیلات پایین‌تر مورد اعتماد قرار می گیرند این رقم برای مردان تنها 15% است.


بنابراین در حالی که نگرانی اصلی کشورهای عضو OECD و سایر مناطق در مورد نابرابری شغلی بین افراد با تحصیلات عالی و افراد با تحصیلات پایین است، بحران گسترده‌تری در مورد افراد با تحصیلات پایین وجود دارد که نه تنها مسایل اقتصادی را در بر می‌گیرد، مشکلات سلامتی، محرومیت‌های سیاسی و سایر مشکلات اجتماعی را نیز در بر دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته