دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1394 - 12:47
ابداع جدید محققان کالیفرنیایی

بدن به جای بلوتوث، داده‌ها را منتقل می‌کند

تیمی از محققان دانشگاه سن‌دیگو در کالیفرنیا ادعا کردند که نمونه مفهومی یک سیستم انتقال داده بی‌سیم طراحی کرده‌اند که سریع‌تر و امن‌تر از فناوری بلوتوث برای انتقال داده است.
کد خبر : 36654

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، سیستمی که این محققان طراحی کرده‌اند، سیگنال‌های داده را به جای اینکه از طریق هوا منتقل کند، از طریق میدان مغناطیسی طبیعی ارسال می‌کنند. محققان امیدوارند که این ابزار راهگشای ساخت فناوری‌های پوشیدنی کم‌مصرف شود.


فناوری بلوتوث هم‌اکنون سلطان ابزارهای ارتباطاتی بی‌سیم کوتاه‌برد است اما چند نقص و مشکل دارد. بلوتوث زمانی که مسیر هوایی میان دو ابزار تمیز است، خیلی بازدهی بالایی دارد و سریع داده‌ها را منتقل می‌کند اما زمانی که مانعی مثل بدن انسان میان دو ابزار قرار می‌گیرد، نیروی بسیار زیادی مصرف می‌کند.


در چنین مواقعی گفته می‌شود که بلوتوث مسیرش را گم کرده و به این امر، «از دست دادن مسیر» می‌گویند. مسیر از دست‌رفته (یا مسیر میرایی) کاهش در تراکم قدرت (میرایی) از یک موج الکترومغناطیسی است که از طریق فضا منتشر شده است.


اما در سیستمی که محققان دانشگاه سن‌دیگو طراحی کرده‌اند دیگر مشکل وجود مانع را ندارد زیرا خودش از بدن انسان به عنوان یک واسط انتقال برای ارسال سیگنال‌های مغناطیسی بین دو ابزار استفاده می‌کند.



در این نمونه مفهومی، سیم‌هایی که با PVC (پلی وینیل کلراید) پوشیده شده‌اند، در اطراف اندام‌هایی که میدان مغناطیسی تولید می‌کنند، حلقه می‌شوند تا سیگنال‌هایی را از بخش‌های مختلف بدن منتقل کند.


این ابزار عملکردی مشابه دستگاه MRI یا کاشت قطعات پزشکی بی‌سیم دارد؛ البته در سطح انرژی به مراتب پایین‌تر. در واقع، این تیم تحقیقاتی تخمین می‌زند که «از دست دادن مسیر» در این تکنیک جدید 10 میلیون بار کمتر از بلوتوث است به این معناکه در این روش، سیگنال‌ها با انرژی بسیار منتقل می‌شوند، بدون اینکه شارژ زیادی مصرف کنند و در واقع، عمر باتری را کم کنند.


جیروونگ پارک، دانشجوی دکتری دانشگاه سن‌دیگو در مورد این ابزار گفت: «مشکل اساسی ابزارهای پوشیدنی مثل ساعت‌های مچی هوشمند این است که فقط می‌توانند در زمان عملکردی بسیار کوتاهی عمل کنند و این امر به دلیل محدودیت استفاده از باتری‌های کوچک است. در واقع، چون باتری‌های کوچک انرژی کمتری هم دارند، قابلیت‌های این ساعت‌های مچی نیز محدود است».


وی افزود‌: «با استفاده از این سیستم ارتباطاتی مبتنی بر بدن، میزان مصرف انرژی را تا حد بسیاری کاهش خواهیم داد».


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته