دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1398 - 16:15
محمدکاظم کاوه‌پیشقدم*

چرایی کاهش مراجعه مردم به رسانه‌‌ها

استقبال‌نکردن مردم از رسانه‌ها ریشه در مسائل روان‌شناختی و جامعه‌شناختی دارد و فقط منحصر به گسترش فضای مجازی نیست و از طرفی هیچ‌گونه مدرک مستند و علمی مبنی بر کاهش اعتماد مردم به رسانه‌ها وجود ندارد.
کد خبر : 409390
636456578373107271.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ بعضی‌ها استقبال‌نکردن مردم از رسانه‌ها را گسترش فضای مجازی دانسته‌اند این در هر حالی است که این یکی از دلایل است و برای آن باید دلایل متعدد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی در نظر گرفت که می‌توان موارد زیر را نام برد.


مهم‌ترین نکته، کاهش فرهنگ مطالعه و مراجعه به متون مکتوب در جامعه ماست که به همه زمینه‌ها تعمیم یافته است و از جمله آنها می‌توان کاهش ساعات مطالعه و کاهش میزان مراجعه به کتابخانه‌ها را نام برد.


گسترش فضای مدرنیته در جوامع سبب شده است که انسان‌ها توان وقت‌گذاشتن برای موارد فرعی و فرهنگی را نداشته باشند و عادت به روش فست‌فود در حوزه اطلاعات پیدا کنند و طبعاً علاقه به اینکه همه نیازهای فکری و فرهنگی خود را از طریق تلفن همراه حل کنند، افزایش یافته است.


هیچ‌گونه مدرک مستند و علمی مبنی بر کاهش اعتماد مردم به رسانه‌ها وجود ندارد. آنچه مهم است آن است که میزان مراجعه به رسانه‌ها کاهش پیدا کرده که علت آن راحتی دسترسی به فضای مجازی است نه کاهش اعتماد مردم به رسانه‌ها؛ بنابراین می‌توان با خلاقیت و ایجاد روش‌هایی که دسترسی مردم را به روزنامه تسهیل کند به بازگشت اعتماد عمومی به رسانه‌ها کمک کرد.


همانطور که گفته شد افزایش خلاقیت و افزایش روش‌های آسان دسترسی به رسانه‌های مکتوب می‌تواند به این فرایند کمک بزرگی بکند و رسانه‌های مکتوب باید بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و همانگونه که مدرنیته سبب شد به جای رمان‌های کلاسیک، داستان‌های کوتاه آفریده شود، روزنامه‌های کلاسیک نیز باید به سمت روزنامه‌های جدید و نسل چهارم مطبوعات سوق داده شوند تا تحول نوینی در مراجعه مردم به این رسانه‌ها ایجاد شود.


*رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته