دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1399 - 16:13
آنا بررسی می‌کند؛

دانشگاه‌ غیرانتفاعی در سراشیبی سقوط/ ادغام برای جلوگیری از زیان بیشتر واحدهای دانشگاهی

هزینه سنگین خوابگاه‌ها، نبود اینترنت رایگان، غذای ارزان، سلف سرویس مناسب و نبود تجهیزات کافی منجر به کاهش اقبال عمومی نسبت به دانشگاه‌های غیرانتفاعی شده است.
کد خبر : 492843
دانشگاه-غیرانتفاعی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در دهه 60 و هم‌زمان با سال‌های پایانی جنگ تحمیلی، ظرفیت محدود دانشگاه‌های دولتی جوابگوی پذیرش انبوه دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی را نداشت از این رو با ارائه طرحی آیین‌نامه تأسیس موسسات آموزش عالی غیردولتی و خصوصی با نام دانشگاه غیرانتفاعی در دستور کار قرار گرفت و در تاریخ 23 مهرماه سال 1364 به تصویب رسید.


هدف از تأسیس و توسعه دانشگاه غیرانتفاعی بسیج‌ کلیه‌ امکانات‌ مملکت‌ در امر گسترش‌ آموزش‌ عالی‌کشور و ارتقا سطح‌ دانش‌ و فرهنگ‌ جامعه‌ عنوان شده بود.


اگرچه در سالیان اخیر شاهد رشد قابل توجه کمی و کیفی دانشگاه‌‌های غیرانتفاعی و خصوصی زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده‌ایم، اما هم‌زمان با شیوه ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی در کشور دانشگاه‌های خصوصی تحت مدیریت این وزارت‌خانه با چالش‌های جدی مواجهه شدند و در مدیریت بحران شرایط پیش آمده قافیه را باختند.


در همین راستا دانشگاه علمی کاربردی در گام اول تعدیل مدرسان دانشگاه را در دستور کار قرار داد و 60 هزار مدرس این دانشگاه را از چرخه علمی کنار گذاشت.




بیشتر بخوانید:


تعدیل ۶۰ هزار مدرس از چرخه دانشگاه علمی کاربردی!/ طرح ساماندهی مدرسان به دنبال کیفی‌سازی یا خانه‌نشینی اساتید




علی آهون‌منش درباره ادغام دانشگاه‌ها گفت: هر دانشگاهی ماموریت و مسئولیت‌ جداگانه‌ای دارند. 


به گفته رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور دانشگاه‌های غیرانتفاعی مالک خصوصی دارند؛ ممکن است این دانشگاه‌ها با هم متحد شوند، سرمایه‌شان را یکی کنند یا رشته‌‌های تحصیلی را مشترک کنند ولی ادغام شدن این دانشگاه‌ها بی‌معناست. برای ادغام دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید آیین‌نامه‌ای تنظیم شود و وزارت علوم قوانین و مقررات را به‌صورت کامل درباره  چگونگی کاهش تعداد این دانشگاه‌ها قید و ابلاغ کند. 


از سوی دیگر امکانات محدود دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی، هزینه سنگین خوابگاه‌ها، اینترنت رایگان، غذای ارزان، سلف سرویس نامناسب و نبود تجهیزات کافی منجر به کاهش اقبال عمومی نسبت به دانشگاه غیرانتفاعی شده است، به همین علت اکثر دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی را افراد بومی و ساکنان شهرهای نزدیک تشکیل می‌دهند؛ چراکه هزینه تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی در شهرهای دور از محل سکونت، بسیار گران و سنگین تمام می‌شود. 


با این حال روند نزولی دانشگاه‌های غیرانتفاعی مطلبی عیان است که این روزها باری بر دوش وزارت علوم شده، از این‌رو با سیاست ادغام این دانشگاه‌ها و تجمیع آنها با یکدیگر، اقدامی در جهت جلوگیری از زیان بیشتر این دانشگاه‌هاست.


انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته