دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1401 - 12:36
با همت دانشمندان ایرانی محقق شد؛

نخستین تصویر رنگی تلسکوپ‌ رصدخانه ملی ایران از کهکشان NGC ۲۳ + عکس

نخستین تصویر رنگی تلسکوپ‌ رصدخانه ملی ایران از کهکشان NGC ۲۳ + عکس
تلسکوپ رصدخانه ملی ایران نخستین تصویر رنگی از کهکشان NGC ۲۳ را ثبت کرد.
کد خبر : 810123

به گزارش گروه دانش  فناوری خبرگزاری آنا، با ثبت نخستین نور تلسکوپ ۳.۴ متری رصدخانه ملی ایران، آخرین گام در مرحله تجمیع زیرمجموعه‌های تلسکوپ و تکمیل بزرگ‌ترین طرح علمی ایران برداشته شد.

نخستین نور از فراکهکشان توسط تلسکوپ رصدخانه ملی ایران ثبت شد که این امر نادری است که اتفاق می‌افتد که حاصل زحمات ۱۵ ساله همه متخصصان است. این کهکشان آرپ ۳۸۲ است که در فاصله ۳۲۰ میلیون سال نوری قرار دارد.

این تلسکوپ نخستین تصویر رنگی را از مرکز کهکشان NGC۲۳ در فاصله ۱۷۳.۵ میلیون سال نوری ثبت کرده است که تا امروز رسانه‌ای نشده بود. در ادامه می‌توانید نخستین تصویر رنگی تلسکوپ رصدخانه ملی ایران را مشاهده کنید:

نخستین تصویر رنگی تلسکوپ‌ رصدخانه ملی ایران از کهکشان NGC ۲۳ + عکس

گفتنی است؛ رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه ملی علمی کشور در حوزه نجوم است که در دستور کار پژوهشگاه دانش‌های بنیادی قرار گرفت و اکنون در قله ۳۶۰۰ متری گرگش که با طی کردن مطالعات مکان‌یابی ۶ ساله انتخاب شد، آخرین فاز پایانی خود را کامل کرده است.

تلسکوپ رصدخانه ملی، نخستین سازه عظیم و در عین حال دقیق ساخت ایران است که فناوری‌های مختلفی از حوزه‌های "اُپتیک"، "مکانیک" و "کنترل نرم افزار و سخت افزار" در آن به کار رفته است. این تلسکوپ در درون سازه ۹۰ تنی است که باید آینه آن را با دقت ۵ ده هزارم درجه در حضور باد به صورت بی‌درنگ کنترل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۲ نظر
محمدزاده
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۳
۰
خدا قوت به تمامی ایرانیان باغیرت و وطن دوست.ان شاالله به موفقیت وسربلندی های بیشتر.پرچمت بالاست ایرااااااان
علی اکبر گندمی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
۰
ایولا به عزمتان اگر ایرانی خود باور شود میتواند به همه چیز وهرمکانی اشراف داشته باشد به نوبه خود به تمام دست اندر کاران این مجموعه عظیم دست مریزاد باید گفت فقط قدر خودتان وداشته های خود را بدانید دم همه شما گرم
هلدینگ شایسته