دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1401 - 12:08
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

عدم تامین زیرساختهای لازم برای افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی/ امیدواریم ظرفیت پذیرش ثابت بماند

عدم تامین زیرساختهای لازم برای افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی  امیدواریم ظرفیت پذیرش ثابت بماند
رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران معتقد است که زیرساختهای لازم برای افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی تامین نشده است.
کد خبر : 814293

افشین حراجی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی اظهار کرد: به تازگی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای با عنوان افزایش ظرفیت دندانپزشکی داشت که بر این اساس ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی در سالجاری دانشگاه‌ها به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی شرایط دانشگاه‌ها برای افزایش ظرفیت پذیرش در رشته دندانپزشکی نامناسب دانست و گفت: قطعا قانون را اجرا خواهیم کرد، ولی باید ببینیم که قانون خوبی است یا نه؟ در زیرساخت آموزشی و اعضای هیئت علمی مشکل داریم. تعداد زیادی از دانشکده‌ها به اندازه کافی هیئت علمی ندارند و اکثر اعضای هیئت علمی ۳ تا ۴ سال است که عضو هیئت علمی شده‌اند و کم سابقه هستند، این افراد از تجربه کافی برای تدریس در رشته دندانپزشکی برخوردار نیستند چراکه برخورداری از تجربه کافی در این رشته بسیار مهم است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: اگر برای اجرای قانون فاصله زمانی در نظر گرفته می‌شد دانشگاه‌ها فرصت داشتند که امکانات مورد نیاز را فراهم کنند.

وی ادامه داد: اکنون عنوان می‌شود که دو سال اول آموزش دروس علوم پایه است در حالی که مشکل جذب هیئت علمی به این سرعت برطرف نمی‌شود.

حراجی پیشنهاد داد بهتر بود که برای اجرای قانون زمان ۵ ساله در نظر می‌گرفتند تا زیرساخت‌های لازم تامین شود امسال به میزان ۱۰ درصد ظرفیت قبیل پذیرش شد؛ امیدواریم که این ظرفیت فعلا ثابت بماند و ظرفیت امسال تمدید شود و حداقل افزایش پلکانی اجرایی نشود تا دانشگاه‌ها فرصت لازم را داشته باشند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره کمبود دندانپزشک در کشور گفت: سرانه پزشکی مشکل نداریم سرانه توزیع مشکل دارد. در شهری مانند تهران مطب دندانپزشکی زیاد است، اما در شهر‌های کوچک تعداد دندانپزشک کم است دلیلش هم توزیع نامناسب است.

وی با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در رشته دندانپزشکی بیان کرد: اگر تلاش‌ها و خرد دکتر نفر و دکتر طهرانچی نبود این رشته حتما در دانشگاه آزاد اسلامی زیان‌ده بود چراکه نمی‌توان شهریه مصوب را از دانشجو دریافت کرد. هزینه سالانه رشته دندانپزشکی برای هر دانشجو ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است، اما دانشگاه آزاد اسلامی یک دهم این هزینه را دریافت نمی‌کند، فضا‌ها و ظرفیت‌ها در این رشته محدود است و قطعا دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی فداکاری می‌کند که این رشته‌ها را پابرجا نگه داشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته