دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام عجمی در گفت‌وگو با آنا:

مجرمی که از معرکه شهادت «شهید الداغی» در رفت/ مهم‌ترین فلسفه «حجاب»

مجرمی که از معرکه شهادت «شهید الداغی» در رفت  مهم‌ترین فلسفه «حجاب»
یک پژوهشگر فرهنگی گفت: در مورد اتفاق‌های اخیر باید دختران بدانند اگر هزاران شهید در راه نجات آنان از مردان بیمار دل جامعه دهیم، به اندازه حیای آن‌‌ها در برخورد با مردان جامعه مؤثر نیست!
کد خبر : 844624

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهید حمید رضا الداغی طبق اطلاعات‌ اعلامی از سوی نیروهای قضایی و امنیتی، توضیحات خانواده و ثبت دوربین های مدار بسته در محل وقوع جرم، ساعت ٢١ در یکی از معابر شهری سبزوار پس از آنکه تعرض کنندگان به دو دختر جوان را مورد تذکر لسانی قرار می‌دهد، به منظور دفاع از همشهریان خود وارد درگیری شده و پس از مورد آنکه به شدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار می‌گیرد به فیض شهادت نائل می‌شود.

بر اساس این گزارش، درباره این اتفاق «حجت‌الاسلام هادی عجمی» پژوهشگر فرهنگی و استاد حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار دین و آیین خبرگزاری آنا با اشاره به ماجرای شهادت شهید حمیدرضا الداغی؛ شهید غیرت سبزواری گفت: در روزهای اخیر دوباره خبر شهادت عزیزی را شنیدیم که برای دفاع از زنی بی‌پناه در مقابل مردانی هوسران جانش را تقدیم خدایش کرد. خبری که درونی زیبا دارد و از غیرت مرد مسلمان ایرانی می‌گوید؛ اما برونی ناراحت‌کننده دارد.

** چرا باید به اینجا برسیم که جان، سپر زنی شود!
 
وی افزود: ناراحت از اینکه چرا باید به اینجا برسیم که جان، سپر زنی شود؟ نه اینکه این مسأله غیر طبیعی باشد و پیش‌تر نیز تکرار نشده باشد؛ بلکه چرا باید اینگونه پرتکرار شود! آن هم در کشوری که جزیره ثبات و امنیت منطقه است؟ پرسش اصلی این است که عامل این اتفاق‌ها چیست و چرا به آن رسیدگی نمی‌شود؟
 
** عاملی که از معرکه قسر در رفته است
 
حجت‌الاسلام عجمی ابراز داشت:‌ ابتدا به ذهن می‌رسد که قاتلان این شهادت باید به سزای اعملشان به سرعت برسند و رأفتی در مورد آن‌‌ها اعمال نشود که «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» هر چند این نکته بسیار مهمی است؛ اما عاملی دیگر در این قضایا هست که از این معرکه قسر در رفته است.

**  فرمان به حیا برای محدود ساختن بددلان جامعه وضع شده است

وی ادامه داد: خداوند فرمان به حیا را نه برای محدود ساختن زنان جامعه که برای محدود ساختن مجرمان و بددلان جامعه وضع کرده است. قرآن به زنان پیامبر (ص) دستور می‌دهد که «يَا نِسَاءَ النَّبِيِ‌ّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ‌ النِّسَاءِ إِنِ‌ اتَّقَيْتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ‌ بِالْقَوْلِ‌ فَيَطْمَعَ‌ الَّذِي‌ فِي‌ قَلْبِهِ‌ مَرَضٌ‌ وَ قُلْنَ‌ قَوْلاً مَعْرُوفاً»؛ ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‌ای هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!
مجرمی که از معرکه شهادت «شهید الداغی» در رفت/ مهم‌ترین فلسفه «حجاب»
** رعایت حیا باید به گونه‌ای باشد که بیماردلان را به طمع نیاندازد
 
این فعال فرهنگی اظهار داشت: این حکمت بیان شده، کلی است و تنها در مورد زنان پیامبر (ص) نیست؛ بلکه با القای خصوصیت تنها درباره سخن گفتن نیز نیست. رعایت حیا در گفتار و حرکات و پوشش باید به گونه این باشد که بیماردلان را به طمع نیاندازد.
 
** مهم‌ترین فلسفه حجاب
 
وی گفت: مهم‌ترین فلسفه حجاب نیز این است. در مقابل این راهبرد، مدل غرب در امنیت بخشی به زنان است. کشوری مانند آمریکا تلاش کرده است که بیشترین قوانین را در حمایت از امنیت زنان داشته باشد؛ اما کمترین امنیت را برای زنانش بر اساس آمار خودشان رقم زده است؛ زیرا مسأله را از پایه اصلاح نکرده است.
 
** مسأله اصلی کم کردن طمع افراد مریض جامعه نسبت به زنان است
 
حجت‌الاسلام عجمی با تأکید بر اینکه مسأله اصلی کم کردن طمع افراد مریض جامعه نسبت به زنان است، خاطرنشان کرد: این مهم با قانون سخت حتی لزوماً رخ نمی‌دهد؛ بلکه از آنجا که طمع یک امر دورنی است، باید مانع غلیان این درخواست از درون شد. اگر زن در پوشش و حجاب و رفتار و گفتار، حیا داشته باشد، از درون این غلیان و شهوت درونی مرد مقابلش در جامعه کمتر شعله‌ور می‌شود.
 
** مخالفت سلاطین اقتصاد و رسانه عالم با یک اصل ثابت‌شده
 
وی افزود: آمارهای اوضاع امنیت زنان در جوامع اسلامی و غربی و مقایسه آن‌ها بهترین دلیل این راهبرد مهم الهی است. راهبردی که میان متدینان از دیگر ادیان نیز مورد پذیرش است؛ اما سلاطین اقتصاد و رسانه عالم به مخالفت با آن می‌پردازند.
 
** هیچ چیز مانند حیا در برخورد با مردان جامعه مؤثر نیست
 
این استاد حوزه تصریح کرد: در مورد اتفاق‌های اخیر باید دختران بدانند اگر هزاران شهید در راه نجات آنان از مردان بیمار دل جامعه دهیم، به اندازه حیای آن‌‌ها در برخورد با مردان جامعه مؤثر نیست! در نتیجه در اتفاق‌های اخیر یکی از مجرمان مهم بی‌حیایی در پوشش و رفتار و کلام دختران است. مجرمی که از دست قضاوت قسر در رفته است.
 
** قاعده فقهی که می‌گوید بی‌حجاب در این خون ریخته شده شریک است
 
وی با اشاره به مورد فقهی این مسأله ادامه داد: «قاعده تسبیب» کاربرد وسیعی در ابواب مختلف فقهی داشته‌ است. فقها «تسبیب» را در ابواب گوناگون فقه به كار برده‌اند كه مهم‌ترین آن‌‌ها ابواب ضمان، دیات، كفارات، قضا و قصاص است. در فقه، «تسبیب» فعلی است که سبب تلف چیزی شود و در عین حال، از علت تلف جدا باشد.اما کاربرد واژه «تسبیب» در فقه، منحصر به اتلاف نبوده و در موارد دیگری از جمله نبش قبر، پرداخت سهم امام، وضو، تیمم، زکات، روزه (رساندن غبار به حلق) و... نیز به کار رفته است.

حجت‌الاسلام عجمی بیان داشت: با توجه به موارد کاربرد تسبیب در ابواب مختلف فقهی، می‌توان گفت، این واژه در فقه به همان معنای لغوی به کار رفته است؛ یعنی به هر فعلی كه به ‌صورت غیرمباشری در انجام فعل شخص دیگری مدخلیتی داشته باشد، «تسبیب» اطلاق می‌شود. در نتیجه، در اصطلاح فقهی می‌توان تسبیب را به این صورت تعریف کرد: «هر نوع دخالت یک شخص در انجام یا ترك فعلی از جانب شخص دیگر، تسبیب نامیده می‌شود».

** خانم بدحجاب در جرم این اتفاق بر پایه قاعده تسبیب دخیل است
 
وی افزود: به مقتضای ادله، همه موارد تسبیب حرام نیست. اما در عناوین مؤکّدی که می‌‌دانیم شارع به تحقق آن‌ها راضی نیست، گر چه انجام آن با تسبیب دیگران باشد؛ مانند عناوین مربوط به دماء و نفوس، تسبیب به قطع حرام است. خانمی که با سهل انگاری خود با آنکه می‌داند حکم حجاب چیست، اما حدود الهی را رعایت نکند و سبب شود چنین اتفاقاتی در جامعه رقم بخورد و حتی فردی کشته شود، در جرم این اتفاق بر پایه قاعده تسبیب دخیل است. هر چند در دادگاه‌های دنیا به این جرم پرداخته نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
۰
نکته درسته
باید خود خانونمها با رفتارشون از خودشون دفاع کنند
هلدینگ شایسته