دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استفاده خرده‌فروشان از فناوری هوش مصنوعی برای مقابله با سرقت

استفاده خرده‌فروشان از فناوری هوش مصنوعی برای مقابله با سرقت
وزارت کشور بریتانیا از فناوری تشخیص چهره مخفیانه برای جلوگیری دزدی فروشگاه‌ها حمایت کرد هرچند که این موضوع با ممنوعیت اتحادیه اروپا برای دورنگه داشتن هوش مصنوعی از فضا‌های عمومی به شدت در تضاد است.
کد خبر : 860755

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، استراتژی پنهان دولت برای نصب نظارت الکترونیکی در فروشگاه‌ها، مسائل مربوط به سوگیری و داده‌ها را افزایش می‌دهد و با ممنوعیت اتحادیه اروپا برای دورنگه داشتن هوش مصنوعی از فضا‌های عمومی به‌شدت در تضاد است.

مقامات وزارت کشور طرح‌های ویژه‌ا‌ی را برای لابی با رگولاتور مستقل حریم خصوصی تعریف کردند و برنامه‌ای را برای انتقال فناوری تشخیص چهره به فروشگاه‌های خیابانی و سوپرمارکت‌ها تدوین کرده‌اند.

این استراتژی مخفیانه در طی یک جلسه پشت در‌های بسته در تاریخ ۸ مارس بین وزیر پلیس کریس فیلپ، مقامات ارشد وزارت کشور و شرکت خصوصی «فیس واچ» موردتوافق قرار گرفت که دوربین‌های تشخیص چهره در فروشگاه‌ها نصب شوند، اما با مخالفت شدیدی روبرو شد.

در تحولی که منتقدان آن ادعا می‌کنند این فناوری حقوق بشر را نقض می‌کند و به‌ویژه علیه افراد تیره پوست است. به نظر می‌رسد دقایقی پس از جلسه نشان می‌دهد که مقامات وزارت کشور با نوشتن نامه‌ای به دفتر کمیسر اطلاعات (ICO) موافق هستند و از مزایای فناوری تشخیص چهره در مقابله با جرم خرده‌فروشی دفاع می‌کنند.

مارک جانسون، مدیر حامی گروه تبلیغاتی گفت: وزارت کشور باید فوراً به سؤالات در مورد این جلسه پاسخ دهد، که به نظر می‌رسد باعث شده است مقامات به دفتر کمیسر اطلاعات تکیه کنند تا از شرکتی که فناوری تشخیص چهره بسیار تهاجمی می‌فروشد حمایت کنند.

وی ادامه داد: وزرای دولت باید برای حفاظت از حقوق بشر تلاش کند، نه برای شرکت‌های خصوصی که محصولات آن‌ها تهدیدی جدی برای آزادی‌های مدنی در بریتانیا است.

جزئیات جلسه‌ای که پیش‌تر فاش نشده بود، نشان می‌دهد که در اکتبر گذشته، ریشی سوناک و سیمون گوردون، بنیان‌گذار«فیس واچ»، درباره جرم خرده‌فروشی و مزایای فناوری تشخیص چهره خصوصی صحبت کرده‌اند.

در ادامه، به‌عنوان بخشی از یک برنامه عملی که در طول جلسه موردتوافق قرار گرفت، ذکرشده است که مقامات نامه‌ای را به دفتر کمیسر اطلاعات تنظیم کنند که اثرات جرم خرده‌فروشی را مشخص می‌کند.

ممنوعیت استفاده از فناوری تشخیص چهره در مکان‌های عمومی اتحادیه اروپا

هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که چه ارتباطی بین وزارت کشور و رگولاتوری حریم خصوصی در رابطه با «فیس اپ» برقرارشده است. اما ظاهراً هرگونه تلاش برای اعمال فشار بر رگولاتور مستقل ممکن است بی‌اثر باشد.

کریس فیلپ تصریح کرد که دفتر کمیسر اطلاعات مستقل است و نمی‌تواند برای تغییر قوانین و عقاید آن‌ها تلاش کند. فناوری تشخیص چهره انتقادات و بررسی‌های گسترده‌ای را برانگیخته است و اتحادیه اروپا قصد دارد از طریق اقدام آینده هوش مصنوعی خود، این فناوری را در فضا‌های عمومی ممنوع کند.

بااین‌حال لایحه حفاظت از داده‌ها و اطلاعات بریتانیا پیشنهاد می‌کند که نقش کمیسر دوربین نظارتی منصوب‌شده توسط دولت به همراه الزام به قانون دوربین نظارتی لغو شود.

جانسون افزود: انگلیس باید به دنبال تقلید از قانون هوش مصنوعی اروپا باشد که استفاده از تشخیص چهره را برای اهداف نظارتی در تمام فضا‌های عمومی ممنوع کرده است.

طرفداران فناوری نظارت بیومتریک نصب‌شده در محل خرده‌فروشی‌ها به مسئله فزاینده جرم خرده‌فروشی اشاره می‌کنند و سرقت فروشگاه‌های بریتانیا در شش سال گذشته بیش از دو برابر شده و در سال ۲۰۲۲ به ۸ میلیون می‌رسد.

هفته گذشته این شرکت هشدار داد که برخی جوامع ممکن است به دلیل افزایش سطح جرائم خرده‌فروشی به مناطق بدون رفت‌وآمد برای فروشگاه‌ها تبدیل شوند.

بااین‌حال، استفاده از شناسایی چهره برای مقابله با این مسئله بسیار بحث‌برانگیز است. در ماه آوریل، شرکت مادر اسپرت دایرکت از تصمیم خود مبنی بر استفاده از دوربین‌های شناسایی چهره که چهره‌ها را در مقابل لیست ساعت چک می‌کنند در فروشگاه‌های خود دفاع کرد.

گروه فریزر‌های مایک اشلی پس از حمایت ۵۰ نماینده مجلس و هم‌حزبی‌هایش از نامه‌ای که در مخالفت با استفاده از فناوری تشخیص چهره زنده نوشته‌شده بود، اعلام کرد که این دوربین‌ها جرم را کاهش داده‌اند.

گوردون که فیس واچ را در سال ۲۰۱۰ تأسیس کرد، گفت: ما به هر کسب‌وکار فردی خدماتی ارائه می‌دهیم که باعث کاهش جرائم در فروشگاه‌های آن‌ها و ایمن‌تر شدن کارکنان آن‌ها می‌شود.

هر فروشگاه ۱۰ تا ۲۰ نفر دارد که به‌طور مداوم از آن دزدی می‌کنند و آن‌ها می‌دانند چه کسانی هستند و تمام این کار‌ها استفاده از فناوری جدید برای متوقف کردن آن است.

او افزود: یکی از خرده‌فروشی‌های بزرگ ما که از این فناوری استفاده می‌کند، در مقایسه با فروشگاه‌هایی که از فیس واچ استفاده نمی‌کنند، دزدی در آن‌ها ۲۵ درصد کاهش داشته.

نرم‌افزار تشخیص چهره توسط پلیس ولز جنوبی و پلیس متروپولیتن لندن در طول رویداد‌هایی مانند کارناوال ناتینگ هیل و اخیراً در طول تاج‌گذاری مورداستفاده قرارگرفته است.

در سال ۲۰۲۰، قضات دادگاه تجدیدنظر حکم دادند که محاکمه‌های قبلی پلیس ولز جنوبی درباره این فناوری غیرقانونی و غیراخلاقی بوده است، اگرچه همچنان از این فناوری استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سؤالی درباره حمایت وزارت کشور از فیس‌بوک گفت: فروشگاه‌ها قلب جامعه ما هستند و مهم این است که کسب‌وکار‌ها بدون ترس از جرم و بی‌نظمی بتوانند تجارت کنند.

 به همین دلیل است که ما به همکاری نزدیک با کسب‌وکارهای خرده‌فروشی، نمایندگان امنیتی، انجمن‌های تجاری و پلیس ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که واکنش ما به جرائم خرده‌فروشی تا حد ممکن قوی است.

 فناوری‌های جدید مانند تشخیص چهره می‌توانند به کسب‌وکار‌ها کمک کنند تا با مدیریت فعال سرقت و جرم، از مشتریان، کارکنان و سهام خود محافظت کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته