دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده مجلس در گفت‌وگو با آنا:

۴۰ درصد آموزش کشور بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است

۴۰ درصد آموزش کشور بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه آزاد حجم بالای ۴۰ درصد از آموزش و ۲۰ درصد تولید علمی کشور را تحت پوشش قرار داده است.
کد خبر : 864779

بهزاد رحیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: خوشبختانه بر اساس توصیه مقام معظم رهبری که تکلیفی را بر عهده دانشگاه‌ها و فضا‌های آموزشی مبنی بر نشاط بخشی و ایجاد امید و انگیزه در بین نسل جوان و دانشجویان گذاشته اند، بسیاری از دستگاه‌های اجرای علمی از جمله دانشگاه آزاد پیشتاز این موضوع بوده اند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد حجم بالای ۴۰ درصد از آموزش کشور و ۲۰ درصد تولید علمی کشور را تحت پوشش قرار داده است گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه با توجه به گستردگی و پراکندگی واحد‌هایی که در کشور دارد موفق عمل کرده است. 

نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دسترسی جوان‌های ما را به آموزش‌های علمی آسان‌تر کرده است و در مقایسه با سیستم‌های دیگر آموزش‌های عالی کاملا مردم پایه است یعنی صد در صد از دولت مستقل نیست و از لحاظ بودجه‌ای نیز به مردم وابسته است.

رحیمی با اشاره به اینکه می‌توان گفت دانشگاه آزاد از حالت خصوصی که همیشه نگران آن بوده ایم بیرون آمده است گفت: این موضوع نشان می‌د هد که یک سیاست گذاری کاملا درست شکل گرفته و انتظار داریم باز هم این مسیر را ادامه دهیم. 

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر ۲۵ هزار عضو هیئت علمی و بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکترا دارد، با این وجود تا چه میزان می‌تواند در مرجعیت علمی تاثیر گذار باشد، گفت: با توجه به این اعداد و ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده است ما از این دانشگاه انتظار داریم و می‌گوییم ۴۰ درصد ظرفیت آموزش علمی کشور و ۲۰ درصد تولید علمی کشور به دوش دانشگاه آزاد اسلامی است و ما انتظار داریم باز هم بیشتر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: گستردگی و پراکندگی که دانشگاه آزاد در اقصی نقاط کشور دارد و از ظرفیت‌های خوب هیئت علمی و جوانان نخبه‌ای که به وجود آورده است باید بیش از این استفاده کرد. 

وی با بیان اینکه هر چقدر که در زمینه جذب و پذیرش نخبگان بیشتر تلاش کنیم از آن طرف می‌توانیم انتظار خدمات بهتری داشته باشیم. در غیر این صورت شاهد مهاجرت و نا امیدی نخبگان خواهیم شد. 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که اکثر مراکز آموزشی با کمبود دانشجو مواجه هستند، اما دانشگاه آزاد با تحولاتی که ایجاد کرده است توانسته سهم ۸۰۰ هزار دانشجو را به یک میلیون ۲۶۰ هزار دانشجو برساند، در این صورت می‌توان گفت این دانشجو‌ها از کیفیت آموزشی دانشگاه راضی نیستند، گفت: با توجه به افزایش دانشجو‌های دانشگاه آزاد و شهریه محور بودن این دانشگاه دیگر نمی‌توان گفت رضایت از فضای علمی و آموزشی وجود ندارد. اتفاقا باید گفت دانشجو‌ها از مسیر دانشگاه آزاد علاوه بر علاقه و انگیزه ادامه تحصیل به اشتغال هم فکر می‌کنند. 

رحیمی افزود: تنوع رشته ها، دسترسی دانشگاه آزاد که نسبت به دیگر مراکز علمی آسان‌تر است، مهارت آموزی، ارتباط با صنعت و به روز رسانی رشته‌ها مسائلی است که باعث انگیزه دانشجویان می‌شود که رشته مورد علاقه خود را از سیستم دانشگاه آزاد دنبال کنند. 

وی با بیان اینکه دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه‌های دولتی و دیگر مراکز علمی راحت‌تر می‌تواند علاقه خود را دنبال کند افزود: ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد نقش بسیار مهمی دارد که به عنوان امتیاز این دانشگاه محسوب می‌شود. 

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به شرایط سختگیرانه دانشگاه آزاد برای فارغ التحصیلی دانشجویان گفت: اطلاع دارم که این سختگیری‌ها رابطه مستقیم با بالا رفتن کیفیت آموزشی دانشجویان دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته