دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1402 - 10:49

در چه صنایعی از توری مش استفاده می‌شود؟

در چه صنایعی از توری مش استفاده می‌شود؟
کاربرد توری مش در صنایع مختلف را می دانید، آیا می‌دانید توری مش از کف زمین تا هوافضا نیز کاربرد دارد.
کد خبر : 867549

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کاربرد توری مش در صنایع مختلف را می دانید، آیا می دانید توری مش از کف زمین تا هوافضا نیز کاربرد دارد. توری مش در صنایع غذایی تا صنایع دکوراسیون نیز استفاده می شود، جالب شد نه؟ با ما همراه باشید تا کاربرد توری مش در صنایع مختلف را با همدیگر مرور کنیم.

توری مش چیست؟

یکی از پرکاربردترین محصولاتی که در ساخت و ساز و صنایع مختلف مانند تونل سازی، سد سازی، کف سازی، ساخت سیلور و ... استفاده می شود، توری مش است. توری مش از میلگرد یا مفتول هایی با جنس (آهنی، گالوانیزه، سیاه) ساخته می شود. میلگردها یا مفتول ها به صورت افقی و عمودی روی همدیگر قرار می گیرند و نقاط اتصال آن ها جوشکاری می شود. این محصول به صورت پنلی، ورقه ای یا رولی در بازار قابل عرضه است و به دلیل اینکه قیمت توری مش در مقایسه با سیر روش ها خیلی بصرفه تر است کاربرد آن هر روز در صنایع بیشتر می شود.

انواع توری مش یا توری مشبک فلزی

توری مش در انواع مختلف زیر تقسیم بندی می شود.

توری مش از نظر سبک یا سنگین بودن وزن

  1. توری مش سبک
  2. توری مش سنگین

توری مش از نظر نوع میلگرد

  1. توری مش آجدار
  2. توری مش ساده

توری مش از نظر نوع عرضه در بازار

  1. توری مش رولی
  2. توری مش ورقه ای 
  3. توری مش پنلی

هر کدام از این توری ها با توجه به مشخصاتی که دارند برای انواع صنایع به کار می روند. برای مثال برای غربالگری یا فیلتراسیون نیاز است تا از مش ریزبافت استفاده شود. اما برای ساخت و ساز یا تقویت سازه های بتنی مانند فوندانسیون، سقف، ساخت سیلو، تونل سازی، سدسازی و ... نیاز است تا از توری مش درشت بافت استفاده شود.

در چه صنایعی از توری مش استفاده می شود؟

کاربردهای توری مش

توری مش در صنایع ساختمان سازی و صنایع مرتبط بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر انواع کاربردهای توری مش را ذکر کرده ایم:

  1. ساخت تونل
  2. ساخت سیلوهای بتنی
  3. ساخت سدهای بتنی
  4. ساخت پل
  5. ساخت تونل
  6. ساخت و ساز و برای تقویت سازه های بتنی مانند پی
  7. مقاوم سازی کانال های آب

کاربردهای توری مش در صنایع مختلف

توری مش در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود که در زیر به آن پرداخته ایم.

  • صنعت ساختمان سازی
  • صنعت حمل و نقل
  • صنعت پتروشیمی
  • صنایع معدن
  • صنایع الکترونیک

در ادامه به برخی از کاربردهای رایج توری مش در صنایع مختلف می پردازیم.

کاربرد توری مش در صنعت ساخت و ساز

به صورت کلی از توری های فلزی جهت مقاوم سازی و یا استحکام بیشتر بتن استفاده می شود. استفاده از توری های مش سبب افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی می شود و از ترک خوردن بتن در هنگام زلزله یا نیروهای شدید جلوگیری می کند. همچنین در هنگام فرونشت خاک نیز از بتن محافظت می کند و احتمال ترک خوردگی را کاهش می دهد

از توری مش در صنعت ساختمان سازی به وفور استفاده می شود.

  • برای پی ریزی یا فوندانسیون ساختمان، سقف، ساخت دیوارهای کاذب و سقف های کامپوزیت و  برای تیرچه و همچنین دیوارهای برشی از توری مش استفاده می شود.
  • توری مش نقش تقویت کننده سازه های بتنی را در ساختمان سازی برعهده دارد. برای مثال توری مش در پی ریزی موجب یکپارچه شدن بتن شده و به دلیل ساختار خاص خود نیروی کششی را تحمل می کند و بار زیادی را به دوش می کشد و از ترک خوردن بتن به دلایل انقباض یا تغییر دما جلوگیری می کند.

کاربرد توری مش در صنعت حمل و نقل

برای تقویت سطح جاده ها و به خصوص پارکینگ های طبقاتی از توری های مش به وفور استفاده می شود. توری مش با تقویت بتن ریزی پارکینگ های طبقاتی سبب افزایش مقاومت آن ها در برابر نیروهای کششی می شود و احتمال ترک خوردگی بتن را کاهش می دهد.

کاربرد توری مش در صنعت پتروشیمی

در صنعت پتروشیمی و نفت و گاز از توری مش استفاده می شود.

  • برای مثال برای تهویه و ساخت فن ها از توری مش استفاده می شود. 
  • همچنین برای فیلتراسیون یا غربالگری مایعات، گازها و ... از توری مش استفاده می شود. برای این منظور باید توری مشی را به کار گرفت که در برابر شرایطی مانند شرایط اسیدی یا قلیایی و همچنین درجه حرارت بالا دوام و مقاومت خوبی داشته باشد.
  • ورق‌های توری استیل بهترین گزینه جهت ساخت سکوهای نفتی درون دریایی به شمار می‌آیند، زیرا این نوع ورق‌ها از وزن مناسب، استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی برخوردار می‌باشند.
  • ورق های توری مشی جهت ساخت تجهیزات صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود، زیرا در این صنایع مواد شیمیایی خورنده و آلوده به وفور وجود داشته و دمای کاری بسیار بالا می‌باشد در نتیجه توری مشی می تواند بهترین سازه برای این محیط ها باشد.

در چه صنایعی از توری مش استفاده می شود؟

کاربرد توری مش در صنایع تونل سازی

توری مش در ساخت تونل سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. برای تقویت سازه های بتنی از توری مش استفاده می شود. تونل ها باید با استاندارد کافی ساخته شوند تا موجب حوادث دلخراش نشوند. توری مش در تونل سازی برای تقویت بدنه تونل استفاده می شود که تونل فرو نریزد.

کاربرد توری مش در صنایع سدسازی

از توری مش برای تقویت سازه های بتنی استفاده می شود. برای مستحکم تر کردن سازه ها و بخش هایی از سد از توری مش استفاده می شود. توری مش به دلیل تحمل شرایط محیطی مانند اسیدی یا قلیایی می تواند یک سازه خوب برای سدسازی باشد.

کاربرد توری مش در صنایع معماری

از توری مش در ساخت نما مانند تاج ساختمان یا عناصر خاص استفاده می شود. برای ساخت پنل های سه بعدی، نرده ها با طراحی خاص و ... از توری مش استفاده می شود. از توری مش ها در ساخت شومینه یا مبل نیز استفاده می شود.

کاربرد توری مش در صنایع خودروسازی

توری مش در صنایع خودرو سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ورق توری استیل یکی از مواد اصلی و اولیه در صنعت خودروسازی به شمار می‌آید. این نوع توری مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. همچنین توری‌های استیل از خواص مطلوب مکانیکی برخوردار می‌باشند به همین دلیل در تولید خودرو استفاده های زیادی دارند.

  • از توری مش برای ساخت سیستم اگزوز خوردو استفاده می شود. فیلتر اگزوز از توری مش ساخته شده است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی و گازهای خوردنده و داغ دارد. 
  • از توری مش برای ساخت ضربه گیر یا شاسی و مخزن سوخت خودرو نیز استفاده می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کاربرد توری مش این محصول بسیار مهم در صنایع مختلف پرداختیم، با توجه به این نکات می توانید توری مش مناسب و با کیفیتی را متناسب با نیازهای خود انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که برای خرید توری مش باید به جنس و شرکت تولید کننده آن توجه ویژه ای داشته باشید. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته