دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کارگروه علمی جایزه خبر داد:

ارسال دستاوردها به جایزه مصطفی(ص) از ۱۱۰ کشور اسلامی و غیر اسلامی

ارسال دستاوردها به جایزه مصطفی(ص) از ۱۱۰ کشور اسلامی و غیر اسلامی
رئیس کارگروه جایزه مصطفی (ص) از مشارکت دانشمندان ۱۱۰ کشور اسلامی و غیر اسلامی در این جایزه خبر داد.
کد خبر : 868601

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) صبح امروز، با حضور دکتر علی اکبر صالحی رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی و قائم مقام فرهنگستان علوم معرفی شدند.

علی اکبر صالحی در این نشست گفت: اساسنامه جایزه مصطفی سال ۱۳۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و از سال ۹۴ اولین دوره آن برگزار شد.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی با بیان اینکه اکنون جایزه مصطفی در پنجمین دوره خود قرار دارد، گفت: مبنای این جایزه باعث رفاه بشریت شده و به نفع انسان هاست.

صالحی با بیان اینکه در این دوره از جایزه برگزیدگان در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی زیستی و پزشکی انتخاب شده اند، گفت: این دانشمندان مقیم یا غیر مقیم کشورهای اسلامی هستند.

وی اضافه کرد: امسال ۲۶۱۳ پرونده از ۱۱۰ کشور برای شرکت در جایزه مصطفی دریافت شد؛ این دستاوردها یا از سوی دانشمندان معرفی شدند یا حاصل پایش اعضای جایزه بوده داست.

قائم مقام فرهنگستان علوم گفت: از کل تعداد پرونده های دریافتی، ۴۷۰ پرونده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۶۴۰ پرونده مربوط به حوزه مهندسی پزشکی و زیستی، ۱۵۰۳ پرونده مربوط به حوزه فناوری نانو بوده است.

وی افزود: علم در ذات خود امری ممدوح است؛ علم خوب و بد داریم اما بر اساس برداشت بنده علم در ذات خود ممدوح است؛ آن چیزی که علم‌ را نافع می‌کند نحوه کاربرد علم است؛ پیامبر (ص) می‌فرمود:علم را بیاب حتی در چین! 

صالحی گفت: آنکس که به علم دست یافت چیره می شود و فاقد علم بر او چیره می شوند؛ پس علم برآمده از عقل است.

وی در خصوص اینکه علم چه زمانی نافع و غیر نافع می شود، گفت:  ما روایتی داریم که علم و دین باهم مثل بال یک پرنده هستند؛ علم روشن است. دین، همان نظام معرفتی است. اگر علم فاقد دین باشد مصیبت و جنایت را به دنبال دارد.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی گفت: الگو همان نمادی است برای جوانانی که در آن مسیر حرکت کنند. باید الگو سازی کنیم  همانطور که پیامبر ما الگو بود. برای نشر علم و پیشرفت یک کشور نیاز به علم داریم وگرنه برما چیره می شوند.

به گفته صالحی، ما می‌خواهیم علم را مطرح کنیم و برای جوانان این مطلب را خوب جا بیاندازیم زیرا زندگی بدون علم جهالت است و تهی خواهد شد .

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته