دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عضویت ۱۶۰۰ نفر در شبکه متخصصان آموزش عالی

عضویت ۱۶۰۰ نفر در شبکه متخصصان آموزش عالی
دبیر شبکه متخصصان آموزش عالی از عضویت ۱۶۰۰ نفر در این شبکه خبر داد.
کد خبر : 871420

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی‌باقر طاهری‌نیا رئیس موسسه و رئیس شبکه متخصصان آموزش عالی ضمن گرامی داشت ایام ولادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: با همت دوستان الحمدلله استقبال از شبکه خوب بوده است و قضاوت بیرونی نیز از شبکه قضاوت خوبی است.

وی در ادامه با توجه به بازخورد‌های گرفته شده در خصوص شبکه اضافه کرد: این یعنی قضاوت بیرونی نسبت به شبکه سازی مثبت است و در این زمینه در حال اصلاح اساسنامه موسسه هستیم تا شبکه سازی را نیز به عنوان یکی از وظایف موسسه در اساسنامه نیز تعریف کنیم و در اسناد علمی جدید نیز برشبکه سازی تاکید شده است.

طاهری نیا با اشاره به راه اندازی مرکز سنجش نگرش دانشگاهیان در موسسه افزود: باید پیوند مناسب میان این دو شبکه ایجاد شود و با احصاء اولویت ها، چند پروژه تعریف و به اشتراک گذاشته شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از موضوعات روز خواستار کنشگری بیشتر موسسه در زمینه مسائل روز شد و گفت: یکی از کنشگری‌های موسسه نسبت به حوزه سیاستگذاری در آموزش عالی است و موسسه نیاز است در مسائل مختلف همچنان موضع نقد موثر را راجع به مسائل پیرامونی داشته باشد؛ لذا همه گروه‌های پژوهشی موسسه باید حساس باشند و ایفای نقش کنند و ظرفیت تکمیلی این موضوع نیز شبکه شماع است.

 نجف آقایی دبیر شبکه متخصصان آموزش عالی نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص راه‌اندازی و عضوگیری در شبکه و رونمایی از شبکه با حضور وزیر علوم و روسای برخی دانشگاه‌ها در کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور، به طبقه‌بندی اعضای شماع بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی پرداخت و گفت: حدود ۸۶ درصد اعضای شبکه تحصیلات دکتری و حدود ۶ درصد نیز دارای تحصیلات کارشناسی ارشد هستند. همچنین ۷۹ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و ۱۱درصد دانشجو و ۶ درصد نیز دانش آموخته دانشگاهی هستند.  

آقایی ادامه داد: براساس نوع دانشگاه ۱۱۴۷ نفر اعضای شبکه عضو دانشگاه‌های دولتی،۲۵۳ نفر عضو پیام نور، ۸ نفر از دانشگاه‌های خارج از کشور و ۱۳۰ نفر نیز از سایر دانشگاه‌ها هستند. آقایی افزود: براساس طبقه‌بندی اعضاء بر اساس حوزه تخصصی نیز ۴۸ درصد در حوزه علوم انسانی، ۲۱ درصد در حوزه فنی و مهندسی، ۱۷ درصد در حوزه علوم زیستی و زمین شناسی و ۱۲ درصد نیز در علوم پایه فعالیت می‌کنند و دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، ارومیه و رازی دانشگاه‌های دولتی با بیشترین عضویت در این شبکه هستند.

مشاور رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به طرح فعال‌سازی شبکه متخصصین آموزش عالی (شماع) پرداخت و گفت: ارتقاء سایت شبکه شماع به لحاظ فنی در سطح ملی و بین‌المللی، تخصیص اعتبار مشخص در بودجه پژوهشی موسسه جهت توسعه میز‌های تخصصی، ایجاد تسهیلات و تشویق‌های مادی و معنوی جهت ایجاد انگیزه کاربران، تدوین و تصویب آیین‌نامه امتیاز پژوهشی در ترفیع و ارتقاء اعضای هیئت علمی در ارتباط با مدیر میز و اعضای آن، ایجاد ارتباط شبکه‌ای با لینک‌های علمی- پژوهشی در سطح کشور (در دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی، مراکز علمی و سیاستگذار حوزه آموزش عالی) و ایجاد بستر استفاده کاربران از تسهیلات و خروجی‌های آماری و پژوهشی مؤسسه برخی از اقداماتی است که برای فعال سازی شبکه در حال انجام است. آقایی در پایان گزارش عملکرد شش میز پژوهشی مصوب را نیز برای حاضرین تشریح کرد.

حمیدرضا آراسته عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی نیز دراین جلسه گفت: هرکاری که می‌خواهد موفق شود باید عرضه و تقاضا در آن مدیریت شود لذا باید تقاضا به صاحبنظران عرضه شود و از ظرفیت ایشان استفاده شود. نیاز است که اعضای موجود فعال شوند. کاری که انجام شده و راه اندازی شبکه ارزشمند است، اما عملیاتی کردن این موضوع ارزشمندتر است. 

محمدرضا قانع عضو هیئت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به مطالب مطرح شده گفت: وقتی از آموزش عالی صحبت می‌شود وجه آموزش مورد توجه قرار می‌گیرد، اما بخش پژوهش نیز مشکلات خود را دارد.

وی تبلیغات را یکی از ابزار‌های موجود برای فعال شدن شبکه برشمرد و ادامه داد: دنیا دنیای تبلیغات است. اگر بخواهیم این شبکه در سطح ملی و فراملی باشد نیاز به تبلیغات داریم. تاکنون تعداد اندکی از خانواده بزرگ آموزش عالی از این شبکه خبردارند و باید به سایر اعضای این خانواده نیز وجود این شبکه به طریق مقتضی اطلاع رسانی شود. در آئین نامه ارتقاء عضویت در شبکه و میز‌های پژوهشی دیده شود. عضو گیری تاکنون خوب بوده، اما نیازمند گسترش است.

غلامرضا ذاکرصالحی استاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: همانگونه که در جلسه گذشته نیز اشاره کردم شبکه‌های انسانی وعلمی نیز هماهنند شبکه‌های فنی دچار فرسایش می‌شوند خصوصا شبکه‌هایی که تعداد اعضای بیشتری دارند امکان افزایش فرسایش نیز بیشتر می‌شود. وی گفت شخصی که وارد شبکه می‌شود دو سوال را از خود می‌پرسد: اول: از شبکه چه چیزی می‌گیرم و دریافت می‌کنم و دوم: چه چیزی به شبکه اضافه می‌کنم.

محمد عزیزی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز با بیان اینکه نیازمند است تا این اجتماع یکی هویت حقوقی پیدا کند ادامه داد: باید از اعضا پرسیده شود که توقعشان از عضویت در شبکه چیست و همچنین با ارسال فرم‌هایی آن‌ها اعلام کنند که چه کار‌هایی می‌توانند برای شبکه انجام دهند. وی گفت: در بخش شبکه سازی کیفیت اعضاء مهمتر از تعداد آن است.

 ابراهیم صالحی عمران استاد دانشگاه مازندارن با اشاره به نظام‌های انگیزشی برا عضویت افراد در شبکه‌ها گفت: بحث اصلی اکنون بحث مشارکت در جامعه است. انگیزه‌ها در این زمینه در جامعه دانشگاهی پایین آمده و ما اکنون مشکل انگیزش اساتید را داریم که زیربنای مشارکت در نظام علم است. بحث مشارکت در نخبگان و دانشگاهیان کم شده و برای این موضوع نیز باید فکری شود.

در این نشست همچنین زهرا رشیدی مدیر میز راهنمایی برای شیوه جاری سازی آموزش ترکیبی در دانشگاه‌ها، گزارش برگزاری میز و نتایج آن را برای حاضرین تشریح و محمدجواد صالحی عضو هیئت علمی موسسه دلایل توجیهی و پیشنهادات خود را برای برگزاری میز پژوهشی مهارت‌های تخصصی و غیر تخصصی بازار کار تشریح کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته