دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

با این فناوری فقط یک عینک برای چشم ضعیف کافی است

با این فناوری فقط یک عینک برای چشم ضعیف کافی است
محققان دریافتند فناوری موسوم به واریفوکال به کاربران اجازه می‌دهد فقط توسط یک عینک تمامی نیاز‌های خود را برطرف کنند.
کد خبر : 872862

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، لنز‌های موسوم به واریفوکال (Varifocals) لنز‌هایی هستند که به کاربران امکان می‌دهند فواصل دور، نزدیک و میانه را فقط از قاب یک لنز به طور واضح ببینند.

نسخه اولیه این لنز‌ها که در ابتدا به عنوان لنز‌های Varilux شناخته می‌شدند، توسط  برنارد مایتناز (Bernard Maitenaz) در یک شرکت عینک فرانسوی در سال ۱۹۵۹ اختراع شدند.

از نظر فنی، لنز‌های وریفوکال مدرن نسخه‌های مختلف عینک را در یک لنز ترکیب می‌کنند. این عینک‌ها معمولا با دید نزدیک در پایین، دید از راه دور در بالا و دید متوسط در وسط به کاربراجازه می‌دهند با تنظیم نگاه خود در بخش خاصی از عینک، هدف مورد نظرش را رویت کند.

این ویژگی در حالی است که در لنز‌های دو کانونی، مرز بین بخش ویژه دید نزدیک و دید از راه دور به طور واضح دیده می‌شود در صورتی که در لنز‌های وریفوکال، مرزی به این شکل وجود نداشته و در حقیقت این لنز‌ها به کاربر تجربه دید بدون مزاحم را می‌دهد.

به گفته کارشناسان، لنز‌های واریفوکال را می‌توان آینده دنیای عینک در نظر گرفت، زیرا بر خلاف نسل‌های قبلی این محصول، لنز‌های فوق، دید پیوسته را برای تمام فواصل در یک لنز فراهم کرده و به طور همزمان پیرچشمی را اصلاح می‌کنند.

اولین حق ثبت اختراع برای لنز‌های واریفوکال که از نظر فنی لنز‌های پیشرونده قدرتی یا PPL نامیده می‌شوند در اوایل قرن بیستم ایجاد شد. با این حال لنز‌های واریفوکال تا سال ۱۹۵۵ در حد نظریه باقی مانده بودند و تجاری سازی آن از اواسط قرن بیستم شروع شده و امروزه شاهد تکامل و بلوغ این فناوری هستیم.

به گزارش آنا، از نظر تخصصی، واریفوکال‌های مدرن را می‌توان دارای سه بخش دید در یک لنز همچون فاصله طولانی در بالا، مطالعه در پایین فواصل متوسط در وسط دانست.

استفاده از فناوری‌های جدید برای ساخت لنز، طراحان را قادر کرده است همه این توانایی‌ها را در یک صفحه با ظاهری پیوسته و یکسان ترکیب کرده و در نتیجه لنز‌های واریفوکال دارای یک عنصر اعوجاج محیطی هستند که با توجه به طراحی آن‌ها کاملا طبیعی است.

طرح‌های واریفوکال پایه اغلب به‌عنوان یک اندازه برای همه توصیف می‌شدند و این بدان معناست که برای افرادی که چشم‌های ضعیف تری داشتند، سازگاری با واریفوکال‌های اولیه، به ویژه آن‌هایی که آستیگماتیسم بالایی داشتند، دشوار بود.

با این حال، نسخه‌های امروزی لنز «فرم آزاد» مدرن به لطف طراحی رایانه و فرآیند تولید دیجیتال، تجربه‌ای بسیار بهتر و منطبق شده با شرایط افراد را ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته