دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:

معماری خانه‌های قدیمی مصداق سفر به عالم دنیوی هستند

معماری خانه‌های قدیمی مصداق سفر به عالم دنیوی هستند
محمدهادی همایون گفت: معماری خانه‌های قدیمی که یک‌طبقه و دارای حیاط بودند در واقع مصداق سفر به عالم دنیوی هستند.
کد خبر : 877905

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش ملی نقش معماری و شهرسازی بر گردشگری شهر‌های مرزی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزاری شد با بیان اینکه گردشگری یک سیر در برون است که منجر به سیر در درون می‌شود، عنوان کرد: بسیاری از بزرگان پس از سفر و بازگشت از آن به آدم‌های متفاوتی تبدیل شده که برای نمونه می‌توان به افرادی مانند ناصرخسرو، سعدی و حافظ اشاره کرد و اکنون نیز سفر رفتن موجب ایجاد تغییر و تحول در افراد می‌شود.

وی عنوان کرد: معماری خانه‌های قدیمی که یک طبقه و دارای حیاط بودند در واقع مصداق یک سفر به عالم دنیوی هستند. خانه‌هایی که با دیوار و پشت‌بام محصور شده در واقع جز کوچکی از عالم دنیوی است که پنجره رو به حیاط آنها مانند دروازه‌ای به عالم برزخ بوده که با نگاه از آن یک زندگی ملکوتی را در حیاط تجربه کرده و شب خوابیدن در پشت‌بام آن خانه‌ها به مانند آزادی از عالم دنیوی و تجربه حسی مانند عالم جبروت و بهشت دارد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: شهر‌ها در گذشته بر اساس ویژگی‌ آنها نام‌گذاری می‌شدند به‌عنوان نمونه ارومیه برگرفته از آور شهر آب است که در معماری بنا‌ها نیز از این کارکرد و ویژگی‌ها بهره گرفته و برای این منظور، معماری مساجد با خانه‌های معمولی تفاوت دارد.

همایون با اشاره بر اینکه مرز یک ایستگاه برای افزایش تردد بوده و به معنای کنترل تردد نیست و مرز‌ها باید رفت‌وآمد‌ها را تسهیل کنند، افزود: قرار گرفتن آذربایجان غربی در یک منطقه هم‌مرز با سه کشور خارجی که دارای فرهنگ مشترکی هستند ویژگی منحصربه‌فردب بوده و مایه مباهات است که با بازگشایی مرز تمرچین پیرانشهر، این استان نیز در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی قرار گرفته و موجب تقویت ارتباط بین مردمان دو سوی مرز شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته