دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۴۴؛

انتقال فناوری چیست؟

انتقال فناوری چیست؟
انتقال فناوری به معنی هدایت یک تکنولوژی و فناوری خاص، از آزمایشگاه به صنعت و یا از بخشی از صنعت به بخش دیگری از آن است. به طور کلی، هر گونه جا به جایی فناوری، با هدف رفع نیاز بخش‌های مختلف صنعت را انتقال فناوری می‌نامند.
کد خبر : 878758

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، انتقال فناوری یکی از اصلی‌ترین چرخ‌های محرک صنعت است. به طوری که بدون آن، شرکت‌ها و صنایع، نیازمند صرف هزینه‌های هنگفت تحقیق و توسعه خواهند شد.

در واقع پروسه انتقال تکنولوژی، با برداشتن بخش زیادی از هزینه‌های تحقیق و توسعه از دوش صنعت، با سرعتی بسیار بالاتر، مشکلات و نیاز‌های علمی و فناورانه را برطرف می‌کند.

انتقال فناوری انتقال داده ها، طرح ها، اختراعات، مواد، نرم افزار، دانش فنی یا اسرار تجاری از یک سازمان به سازمان دیگر یا از یک هدف به هدف دیگر است. فرآیند انتقال فناوری با سیاست ها، رویه‌ها و ارزش‌های هر سازمانی که در این فرآیند درگیر است هدایت می‌شود.

مسئولیت انجام این کار عمدتا به عهده دفاتر انتقال فناوری است. این دفاتر که در تمامی مراکز علمی و پژوهشی حضور دارند، نیاز‌های صنعت را بررسی و پاسخ این نیاز‌ها را در گوشه و کنار آزمایشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، جستجو می‌کنند.

انتقال فناوری می‌تواند بین دانشگاه ها، مشاغل و دولت ها، به صورت رسمی یا غیررسمی، برای به اشتراک گذاشتن مهارت ها، دانش، فناوری ها، روش‌های تولید و ... انجام شود.

این شکل از انتقال دانش کمک می‌کند تا پیشرفت‌های علمی و فناوری در دسترس طیف وسیعی از کاربران قرار گیرد که می‌توانند به توسعه یا بهره برداری از آن کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته