دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1402 - 16:06
عکس روز 1؛

عکس‌های منتخب روز ۲۳ آبان

عکس‌های منتخب روز ۲۳ آبان
شکوفه‌ها و گل‌های بهاری در نیمکرۀ شمالی می‌شکفند و راه شیری تابستانی به آسمان شب بازمی‌گردد. (بابک تفرشی)
کد خبر : 879081

آژانس فضایی اروپا: موج سرخ

ساحل امارات متحده عربی میزبان برخی از بزرگترین نیروگاه‌های تصفیه آب شیرین در جهان است. آبی که این نیروگاه‌ها رها می‌کنند ممکن است بر اکوسیستم ساحلی تأثیر بگذارد، اما جلبک‌های مضر و غیرمضر هم می‌توانند نیز بر نیروگاه‌های تصفیه آب تأثیر بسیاری داشته باشند. به ویژه، در چهار سال گذشته پدیدۀ محلی شناخته شده‌ای به عنوان «موج سرخ» بر نیروگاه‌های تصفیه آب تأثیر چشمگیر داشته و گاه باعث آسیب‌های شدید به عملکرد آنها شده است.

اطلاعات ماهواره‌ای می‌تواند برای شناسایی و پایش رخداد موج سرخ مفید باشد، مثل نمونۀ این عکس که از دریای عمان به سمت خلیج فارس گسترش یافته است. این تصویر در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۰۸ با ابزار مِریس (MERIS) از ماهوارۀ انویزات عکس‌برداری شده است.

عکس‌های منتخب روز ۲۳ آبان

 

ناسا: سه سیاره

در گرگ‌ومیش پیش از سپیده‌دم، گویی مثلثی مورب بر بالای صخره‌ای در جنوبی‌ترین نقطۀ سیسیل الاکلنگ بازی می‌کند. زاویه‌های این مثلث سه تا از چهار جرم درخشان و مشاهده‌پذیر در آسمان زمین هستند: مشتری، زهره و ماه. گرچه هلال ماه بسیار نازک است، اما به دلیل بازتابش نور از زمین بیشتر قرص ماه را می‌توان دید. این تصویر در 27 آوریل 2022 گرفته شده است و در آن زهره (مرکز) و مشتری (سمت چپ) تقریباً سه درجه از هم فاصله دارند.

عکس‌های منتخب روز ۲۳ آبان

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته