دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی وزارت علوم:

امتیاز ویژه حل مسئله به آیین‌‌نامه ارتقای اساتید اضافه شد

امتیاز ویژه حل مسئله به آیین‌‌نامه ارتقای اساتید اضافه شد
علی شمسی‌پور گفت: تقویت فناوری به عنوان امتیازات ویژه حل مسائل، ارتباط با صنعت، انجام پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی و توسعه‌ای در آیین‌نامه ارتقای اساتید لحاظ و تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.
کد خبر : 880502

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی شمسی پور، سخنگوی وزارت علوم در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (چهارشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۲) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد با تبریک هفته بسیج اظهار کرد: بروز اتفاقات مهم در کشور حتما با روحیه بسیجی و فعالیت‌های جهادی در راه خداوند انجام می‌شود.

وی افزود: ۱۶ آذر، روز دانشجو را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم به همت تشکل‌های دانشجویی و معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کور فضای پرنشاط دانشجویی داشته باشیم.

شمسی پور تصریح کرد: بحث فناوری، یعنی تکمیل زنجیره ارائه ایده تا تبدیل آن به تولید محصول و ثروت و قدرت یکی از مهم‌ترین برنامه و هدف‌های تدوینی وزارت علوم برای عملی سازی است.

سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: به منظور تولید علم و مصرف علم با دو فضای جداگانه مواجهه هستیم، برای مثال در حوزه‌های دفاعی زنجیره تولید علم، ثروت و قدرت را تکمیل کرده‌ایم و جمهوری اسلامی ایران در زمینه هسته‌ای با متکی بر مسائل علمی تولید قدرت داشته است.

شمسی پور گفت: در حوزه سلول‌های بنیادی و بهداشت و درمان مطابق الگو‌های بومی توانسته‌ایم قدرت تولید کنیم و دارای آموزش پزشکی فوق‌العاده هستیم و از آن جایی که نظام جمهوری اسلامی گردشگر درمانی و پزشکی دارد؛ بنابراین در سطح جهان زبانزد هستیم و قدرت و ثروت تولید می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: برای تحقق مسائل نیازمند ریل‌گذاری فناوری هستیم. برخی از مسائل مانند مقاله‌‌نویسی تبدیل به مسئله فرهنگی می‌شوند و در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم، برای مثال سوق دادن استادان در مسیر فناوری زمان‌بر است.

وی گفت: تقویت فناوری به عنوان امتیازات ویژه حل مسائل، ارتباط با صنعت، انجام پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی و توسعه‌ای در آیین‌نامه ارتقای اساتید لحاظ شده و تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.

شمسی پور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه نوآوری در سال ۱۴۰۰، دارای رتبه ۶۰ بود؛ اما در سال ۱۴۰۲ به رتبه ۵۳ ارتقا یافتیم، یعنی در یک سال صعود ۷ پله‌ای داشته ایم.

رشد ۴۸ درصدی فناوران شاغل در پارک های علم و فناوری


شمسی پور افزود: شاهد رشد ۷۸ درصدی فروش محصولات شرکت‌های مستقر در پارک‌ها بوده ایم و تعداد واحدهای فناوری افزایش ۱۴ درصدی داشته است. 

وی بیان کرد: تعداد فناوران شاغل در پارک‌های علم و فناوری ۴۸ درصد رشد داشته است. شرکت‌ها مستقر در پارک‌ها از ۱۵۰۰ به ۲۱۰۰ رسیده است. صادرات دانش‌بنیان از ۸۰ میلیون دلار به ۱۸۲ میلیون دلار رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: تعداد پارک‌ها از ۴۹ به ۵۹ رسیده است. تعداد مراکز رشد علم و فناوری از ۲۰۰ به ۲۶۰ رسیده است. پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی هم برای اولین بار در سازمان پژوهش‌های صنعتی تاسیس شده است و تفاهم خوبی با وزارت صمت بسته شده است که شامل خرید تضمینی محصولات پارک‌های علم و فناوری که متناسب با نیاز صنعت است.

تحول در عرصه آموزش با تکیه بر طرح منش استادی

شمسی‌پور گفت: طرح منش استادی با تکیه بر شاگردپروری در تلاش برای ایجاد تحول در شیوه آموزش است و در دوره منش استادی دارای بخش‌های مختلف علم‌پایه و انتقال تجربه دیده شده است؛ بنابراین قصد داریم تا چند سال آینده همه استادان تازه وارد این دوره را به صورت جدی دنبال کنند.

سخنگوی وزارت علوم افزود: اتفاقاتی که سال ۱۴۰۱ در دانشگاه‌ها رخ داد، امکان آزاداندیشی را کاهش داد؛ چرا که فضای هیجان‌زده شده بود. امسال معاونت فرهنگی برنامه جدی‌تری برای ترویج آزاداندیشی دارد. دانشگاه محل امنی است که دانشجو می‌تواند حرف خودش را بزند. اگر دانشجویی در دانشگاه تخلف کند، سهل‌گیرانه با وی برخورد می‌شود. به همین دلیل، جوانان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و مهارت سیاست‌ورزی را بیاموزند. غیرسیاسی شدن دانشگاه به نفع دانشگاه نیست. امام خمینی و رهبری همیشه بر کنشگری سیاسی در دانشگاه‌ها تاکید کرده‌اند. مسئولان در سال‌های اخیر حضور پررنگی در دانشگاه داشته‌اند. مسئولان با حضور در دانشگاه هم می‌توانند دستاوردهای خود را ارائه کنند و هم پاسخگوی عملکرد خود باشند.

وی گفت: آمایش آموزش عالی موضوع بسیار مهمی است که بر اساس آن باید با توجه به نیازها و توانمندی‌های منطقه برای آموزش‌های دانشگاهی برنامه ریزی شود. افزایش تعداد دانشگاه‌ها به اقتضای زمان خودش انجام شد و با تغییر شرایط جمعیتی کشور نیاز به ساماندهی و تعطیلی برخی واحدهای دانشگاهی احساس شد. البته انجام این کار در کشور با تعارضات زیادی چه در دولتی‌ها و چه غیردولتی همراه است. وزارت علوم چند هزار کد رشته محل را در کنکور گذشته حذف کرد.

شمسی‌پور اضافه کرد: تلاش برای ارتقای مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها نیازمند اقدامات فرادانشگاهی است. برای مثال دانشجویان علوم سیاسی باید برای مهارت‌آموزی، کار در فضای خبری را تجربه کنند. این شرایط به آسانی امکان‌پذیر نیست. بورس‌های صنعتی با این هدف تدوین شدند که دانشگاه‌ها با همکاری صنایع بتوانند دانشجوی مهارتی تربیت کنند.

سخنگوی وزارت علوم تاکید کرد: جذب اساتید با مشکلاتی مانند فرآیندهای طولانی مواجه است. عضو هیئت علمی شدن حداقل چند ماه زمان می‌برد. از طرف دیگر در برخی موارد عملکرد ما به عنوان وزارت علوم به دلیل رعایت دقت، جذب را کندتر می‌کند. یکسال از عمر متقاضی برای جذب تلف شود، درست نیست. در تلاش هستیم فرآیندها به گونه‌ای طراحی شود که سرعت جذب بالا برود. قبلا برای جذب کارت پایان خدمت لازم بود؛ اما این شرط حذف شده و افراد بدون کارت می‌توانند در فراخوان جذب شرکت کنند.

شمسی‌پور درباره برنامه وزارت علوم برای روز دانشجو گفت: برنامه ۱۶ آذر امسال همان روال سال‌های گذشته را دارد. همه دانشگاه‌ها این روز را گرامی داشته و جلساتی با حضور مسئولان برای پاسخ به مطالبات دانشجویان برگزار خواهد شد. در تلاش هستیم که مسئولان قوا در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند. اقدام دانشگاه الزهرا در زمینه مجازی کردن کلاس‌های دانشگاه در روز گذشته که رئیس جمهور در این دانشگاه حاضر بود، اشتباه بود.

سخنگوی وزارت علوم در پاسخ به سوالی انتقادی درباره عملکرد دانشگاه آزاد اظهار کرد: دانشگاه آزاد غیردولتی است؛ اما از قوانین کلی وزارت علوم پیروی می‌کند. این دانشگاه مانند سایر دانشگاه‌ها مجاز است آیین‌نامه داخلی داشته باشد. البته اگر این آیین‌نامه‌ها برخلاف قانون باشد، تخلف محسوب می‌شود. در مورد عملکرد کلی دانشگاه آزاد باید ببینیم رئیس دانشگاه آزاد چه مجموعه‌ای را تحویل گرفته است و عملکرد او را بر این اساس بررسی کنیم.

وی گفت: آمایش آموزش عالی موضوع بسیار مهمی است که بر اساس آن باید با توجه به نیازها و توانمندی‌های منطقه برای آموزش‌های دانشگاهی برنامه ریزی شود. افزایش تعداد دانشگاه‌ها به اقتضای زمان خودش انجام شد و با تغییر شرایط جمعیتی کشور نیاز به ساماندهی و تعطیلی برخی واحدهای دانشگاهی احساس شد. البته انجام این کار در کشور با تعارضات زیادی چه در دولتی‌ها و چه غیردولتی همراه است. وزارت علوم چند هزار کد رشته محل را در کنکور گذشته حذف کرد.

شمسی‌پور خاطرنشان کرد: تلاش برای ارتقای مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها نیازمند اقدامات فرادانشگاهی است. برای مثال دانشجویان علوم سیاسی باید برای مهارت‌آموزی، کار در فضای خبری را تجربه کنند. این شرایط به آسانی امکان‌پذیر نیست. بورس‌های صنعتی با این هدف تدوین شدند که دانشگاه‌ها با همکاری صنایع بتوانند دانشجوی مهارتی تربیت کنند.

وی تصریح کرد: جذب اساتید با مشکلاتی مانند فرآیندهای طولانی مواجه است. عضو هیئت علمی شدن حداقل چند ماه زمان می‌برد. از طرف دیگر در برخی موارد عملکرد ما به عنوان وزارت علوم به دلیل رعایت دقت، جذب را کندتر می‌کند. یکسال از عمر متقاضی برای جذب تلف شود، درست نیست. در تلاش هستیم فرآیندها به گونه‌ای طراحی شود که سرعت جذب بالا برود. قبلا برای جذب کارت پایان خدمت لازم بود؛ اما این شرط حذف شده و افراد بدون کارت می‌توانند در فراخوان جذب شرکت کنند.

وی افزود: فناوری و تکمیل زنجیره تولید ایده تا تولید علم و تولید ثروت و قدرت از علم یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است. در این راستا، معاونت فناوری وزارت علوم شکل گرفت. تولید علم فضای متفاوتی نسبت به مصرف علم دارد. در برخی حوزه‌ها مانند حوزه های دفاعی این زنجیره کامل شده است، چرا که تولیداتی علمی و فناوری جمهوری اسلامی در این حوزه‌ها، به ایران قدرت بخشیده است. فناوری هسته‌ای هم یکی دیگر از حوزه‌های علمی است که توانست برای کشور قدرت بیافریند. در حوزه بهداشت و درمان هم مانند حوزه دفاعی، تولیدات علمی بومی داریم.

شمسی‌پور خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی هم‌اکنون گردشگر پزشکی و درمانی دارد و به افرادی که برای درمان به کشور ما می‌آیند، خدمات می‌دهد. در راستای تولید ثروت و قدرت از علم، اقداماتی مانند تاسیس معاونت فناوری در وزارت علوم انجام شد. تغییر آیین‌نامه ارتقای اساتید هم در این راستا در حال انجام است. آیین‌نامه جدید توجه ویژه‌ای به فناوری و ارتباط دانشگاه و صنعت دارد. افزایش پایه تشویقی استادان به ۶۰ مورد هم از دیگر اقدامات در این زمینه است.

رفتار رئیس سابق دانشگاه شریف قاعده مند نبود

شمسی پور تصریح کرد: وقتی فردی به برخی موضوعات اعتقاد ندارد و قواعد را رعایت نکند، ناهنجاری شکل می‌گیرد. اگر قرار است قضاوتی در مورد وضعیت دانشگاه‌ها انجام شود، باید بر اساس مستندات باشد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که دانشگاه‌ها حدود چهار سال غیرحضوری بودند و این زمان کمی نیست. طبیعی است این فاصله گرفتن از دانشگاه به ناآگاهی دانشجویان از قواعد و قوانین منجر شود.

وی افزود: افراد از ابتدای ورود به دانشگاه‌ها با پوشش مطلوب آن محیط برای حضور آشنا می‌شوند. کسی هم که رعایت نکند، بر اساس مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود. مثلا دانشجویان برای ورود به آزمایشگاه باید دوره ایمنی بگذرانند تا آمادگی کافی برای فعالیت در آزمایشگاه را داشته باشند.

شمسی‌پور تصریح کرد: وضعیت حجاب در دانشگاه‌های ایران خوب است. اگر فیلمی منتشر می‌شود به این دلیل است که این اتفاق گسترده نیست. اگر گسترده بود، عادی تلقی می‌شد.

سخنگوی وزارت علوم درباره تغییر رئیس دانشگاه شریف گفت: اگر اشتباهی که در یک مجموعه می‌افتد، باید فرایندی به آن نگریست. افراد به خاطر یک اشتباه جا به جا نمی‌شوند. عملکرد رئیس دانشگاه شریف در ۲ سال گذشته بررسی شد و این تصمیم‌گیری انجام شد. رئیس دانشگاه باید طبق قاعده رفتار کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته