دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۵۶؛

نقش خانه‌های فناوری و نوآوری ایرانی در سایر کشورها چیست؟

نقش خانه‌های فناوری و نوآوری ایرانی در سایر کشورها چیست؟
خانه‌های فناوری و نوآوری به‌عنوان یکی از واسطه‌های صادراتی، زیر نظر مراکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در برخی از کشور‌ها مانند چین، کنیا، سوریه، روسیه و... با رویدکرد معرفی محصولات ایران‌ساخت به خارجی‌ها راه‌اندازی شده است.
کد خبر : 881937

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، خانه‌های فناوری و نوآوری در حوزه نمایشگاه‌های بین‌المللی دائمی و معرفی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، فعالیت می‌کنند. ا

ختصاص فضای کار خصوصی و اشتراکی، برپایی نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات، همکاری در توسعه صادرات محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، شناسایی فرصت‌های همکاری‌های صنعتی، فناورانه و علمی، تهیه دستورالعمل‌های صادراتی از مهمترین فعالیت‌هایی است که در این مراکز صورت می‌گیرد.

ایجاد و تسهیل در سازوکار جذب سرمایه، حمایت از پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که در راستای حمایت از کسب‌وکار‌های فناورپایه انجام می‌شود.

یکی دیگر از وظایف خانه‌های فناوری و نوآوری ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت است. بر اساس تجربیات موجود، مراکز نوآوری از دل همین همکاری‌ها به وجود می‌آیند. در ادامه این فرآیند، جمع‌آوری داده‌ها، مبادله و پردازش اطلاعات جهت خلق نوآوری از مهمترین وظایف خانه‌های فناوری و نوآوری است.

اولین خانه نوآوری در «چین»

اولین خانه نوآوری و فناوری سال ۱۳۹۶ در چین راه اندازی شد که فضای اشتراکی را برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی فراهم کرده است. این خانه‌های نوآوری طوری طراحی شده که هر کدام، یک مدیر ایرانی بومی یا شریک بخش خصوصی دارد. قرار است چنین خانه نوآوری در جنوب چین نیز راه اندازی شود.

دومین خانه نوآوری در «کنیا»

دومین خانه نوآوری و فناوری در بهمن سال گذشته در کنیا با زیربنای ۴۲۰۰ متر مربع راه اندازی شد. این خانه با همکاری و تعامل نزدیک وزارت امور خارجه و در محل قدیمی سفارت جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد که اکنون هم برای شرکت‌های دانش بنیان فعال است.

سومین و چهارمین خانه نوآوری در «سوریه» و «روسیه»

در سال گذشته خانه نوآوری و فناوری سوریه و سپس خانه نوآوری روسیه افتتاح شدند. خانه نوآوری و فناوری ایران در این کشور‌ها با مشارکت حداکثری بخش خصوصی تاسیس شده و سایر دستگاه‌ها مانند معاونت علمی و فناوری و وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در خارج از کشور همکاری‌هایی دارند که چنین فضایی برای شرکت‌های دانش بنیان در راستای توسعه صادرات محصولات فناورانه ایجاد شود.

پنجمین خانه نوآوری در «تهران»

این خانه نوآوری در خردادماه 1400 نیز با هدف به نمایش گذاشته شدن دستاورد شرکت‌های دانش بنیان که ظرفیت صادراتی دارند راه اندازی شد. کارکرد این نمایشگاه دائمی به تصویر کشیده شدن محصولات دانش بنیان متناسب با برنامه‌های مختلف و بازدید‌های سران دولتی ایران و سایر کشور‌ها است.

ششمین خانه نوآوری در «ترکیه»

ششمین خانه نوآوری و فناوری اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ در ترکیه فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. ترکیه به عنوان یکی از کشور‌های رقیب همسایه و توانمند در منطقه شناخته شده که این می‌تواند فضای کسب و کار خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم کند. بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان مایل هستند برای تولید، برندسازی و مسائلی از این دست با این کشور ارتباط داشته باشند که خانه نوآوری و فناوری می‌تواند بهترین مسیر برای رسیدن به اهداف این دانش بنیان‌ها باشد.

وقتی چنین فضایی ایجاد شود امکانات برای دانش بنیان‌ها فراهم خواهد شد تا بتوانند محصول خود را علاوه بر منطقه در سایر کشور‌ها توزیع کنند. این خانه با هماهنگی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در انکارا و کنسولگری ایران در استانبول در یکی از مناطق تجاری خوب این کشور راه اندازی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته