دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۵۹؛

نقش معاونت علمی در اکوسیستم دانش‌بنیان چیست؟

نقش معاونت علمی در اکوسیستم دانش‌بنیان چیست؟
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، نهادی دولتی است که مستقیما زیر نظر رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند, متولی بهبود و توسعه حوزه دانش‌بنیان کشور است.
کد خبر : 883556

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری هم‌زمان با شکل‌گیری فضای دانش‌بنیان و اکوسیستم نوآوری در کشور بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت تا متولی بهبود و توسعه حوزه دانش‌بنیان کشور باشد.

مهم‌ترین اهداف تأسیس این نهاد ارتقای تولید ثروت از طریق افزایش توانمندی‌های فناوری و نوآوری در کشور، ارتقای زیست‌بوم نوآوری و شتاب‌ده‌ی اقتصاد دانش‌بنیان، تحقق مرجعیت علمی، افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشی از تولید ناخالص داخلی و مصرف بهینه منابع، گسترش حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از نوآوری و پژوهش‌های مسئله محور است.

همچنین، ارتقای اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندی‌های فناوری و نوآوری در کشور، ارتقای نظام ملی نوآوری و تکمیل مؤلفه‌ها و حلقه‌های آن، توسعه «اقتصاد دانش‌بنیان» از طریق هماهنگی و هم‌افزایی بی نبخشی و بین دستگاهی و ارتقای ارتباط «دانش» با «صنعت» و «جامعه» از دیگر وظایفی است که برای آن تبیین شده است.

تسهیل تبادلات بین بخش‌های عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری، تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری و نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار ملی مصرح در نقشه جامع علمی کشور، اعتلای ارتباطات بین‌المللی علمی، فناوری و نوآوری و توسعه دیپلماسی علمی و فناوری بخش دیگری از مأموریت‌هایی است که برای این نهاد تعریف شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته