دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی:

«بهره‌وری» میوه دانش‌بنیان شدن کشاورزی است

«بهره‌وری» میوه دانش‌بنیان شدن کشاورزی است
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بهره‌وری میوه دانش‌بنیان شدن کشاورزی است. اگر کشاورزی دانش‌بنیان نشوند افزایش حجم تولید را نمی توانیم حفظ کنیم؛ با استفاده از بذر اصلاح شده در مزرعه‌ای در استان البرز سه برابر حالت عادی گندم برداشت کردیم.
کد خبر : 884413

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در حالی امروز مراسم ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزارشد که مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تأکید داشت که با توجه به توان اکولوژیکی کشور و ظرفیت‌های آب و خاک و نیروی انسانی در صورت دانش‌بنیان شدن کشاورزی می‌توانیم حجم تولید محصولات کشاورزی به ۱۸۰ میلیون تن در سال ۱۴۳۰ برسانیم. 

در این مراسم در اتفاقی مبارک پس از ۴۴ سال از سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی کشور رونمایی شد.خیام نکویی گفت: ما در مجموعه سازمان تحقیقات، مهمترین رسالت خود را تحقق این سند می‌دانیم. در تشریح جایگاه کشاورزی در کشور می‌توان به تولید ۱۲۵ تنی محصولات کشاورزی و ضریب خود اتکایی ۸۵ درصدی اشاره کرد. همچنین شایان ذکر است که بر اساس آمار وزارت نیرو بخش کشاورزی ۸۰ میلیارد متر مکعب آب استفاده می‌کند؛ اما آبی که عملا در اختیار این بخش قرار می‌گیرد، ۷۰ میلیارد متر مکعب است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و این آمار به این معناست که در حدود ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت کشاورزان اضافه شده است؛ البته این اتفاق خوشایندی نیست چرا که به معنای پاره پاره شدن زمین‌های کشاورزی است.

تولید محصولات کشاورزی از ۲۵ میلیون تن به حدود ۱۲۵ میلیون تن افزایش یافت

نکویی تصریح کرد: در آخرین آماری که از صادرات غیرنفتی ارائه شده است، سهم بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی و تولید ناخالص داخلی حدود ۶ میلیارد دلار است. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون جمعیت کشور از ۳۶ میلیون نفر به حدود ۸۷ میلیون نفر افزایش یافته است. در همین راستا تولید محصولات کشاورزی از ۲۵ میلیون تن به حدود ۱۲۵ میلیون تن افزایش یافته است، اما متاسفانه بابت آن قسمت از محصولات کشاورزی که کشور تولید نمی‌شود سالانه حدود ۱۰ الی ۱۶ میلیارد دلار واردات داریم.

وی ادامه داد: با توجه به توان اکولوژیکی کشور و ظرفیت‌های آب و خاک و نیروی انسانی در صورت دانش‌بنیان شدن کشاورزی می‌توانیم حجم تولید محصولات کشاورزی به ۱۸۰ میلیون تن در سال ۱۴۳۰ برسانیم. در سندی که روز گذشته رونمایی شد، افق مورد نظر برای سال ۱۴۱۱ حدود ۱۶۰ میلیون تن تعیین شده است که از این میزان ۲۰ میلیون تن تولیدات گلخانه‌ای هستند.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: بنابراین ما باید ۵۵ میلیون تن غذا برای ایران ۱۴۳۰ تولید کنیم. در اینجا باید به خودمان تذکر بدهیم، کشوری که ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل دارد چرا کل تولیدات شیلاتی آن، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن معادل ۱ درصد است. در سند امنیت غذایی تعیین شده است که طی ۱۰ سال باید این به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد.

کشاورزی بایستی دانش‌بنیان شود

وی ادامه داد: مطالبات وزیر و رئیس‌جمهور نیز بنابر مطالبه رهبر معظم انقلاب است که سال گذشته فرمودند: «کشاورزی بایستی دانش‌بنیان شود». نکته قابل توجه این است که بهره‌وری میوه دانش‌بنیان شدن کشاورزی است. اگر بتوانیم کشاورزی را به سمت دانش‌بنیان شدن ببریم، بهره‌وری در جنبه‌های کیفی و کمی محقق می‌شود. علاوه بر این دانش‌بنیان شدن به حفظ منابع پایه آب و خاک و تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی نیز کمک می‌کند.

نکویی ضمن تاکید بر ناتراز بودن بخش کشاورزی گفت: تمام فعالیت‌های سازمان تحقیقات معطوف به تراز کردن بخش کشاورزی است. انتظار رهبر معظم انقلاب از ما، حاکمیت و اقتدار غذایی است. ما از سال ۱۴۱۱ به بعد به سمتی برویم که غذای کشور‌های دوست و همسایه را بتوانیم تأمین کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳ میلیون تن افزایش در تولید گندم داشته ایم و امسال این رقم به ۶ میلیون تن رسیده است. اما موضوع مهم در این مبحث ثبات و پایداری در تولید است. اگر دانش‌بنیان نشویم دوباره تولید به مقدار قبل برمی‌گردد. برای مثال عرض میکنم، سال گذشته رقمی بذرگندم توسط موسسه اصلاح بذر و نهال سازمان تحقیقات به استان البرز معرفی شد؛ با کشت این بذر در یک مزرعه ۲۰ هکتاری، ۱۴.۷ تن گندم برداشت که به طور میانگین سه برابر حالت طبیعی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته