دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رقابت تنگاتنگ با آمریکا؛

دومین فرودگر ژاپنی به قمر زمین می‌رود

دومین فرودگر ژاپنی به قمر زمین می‌رود
سازمان فضایی ژاپن دومین فرودگر کوچک خود به مقصد تنها قمر سیاره زمین را در سال ۲۰۲۴ پرتاب می‌کند.
کد خبر : 888078

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی ژاپن دومین فرودگر کوچک خود به مقصد تنها قمر سیاره زمین را در سال ۲۰۲۴ پرتاب می‌کند.

شرکت خصوصی ای‌اسپیس که مختص پروازهای فضایی است کاوشگر ماه در حال ساخت خود را برای مأموریت جدید فرود در ماه به نمایش گذاشت.

ویدئوی منتشر شده توسط این شرکت خصوصی دومین کاوشگر  ماه را نشان می‌دهد که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در زمستان سال آینده پرتاب می‌شود.

مقامات شرکت آی‌اسپیس در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند: «مهندسان ما روی سیستم پیشرانه، بدنه اصلی و سیستم‌های الکتریکی فرودگر کار کرده‌اند».

این دومین تلاش این شرکت برای فرود روی ماه پس از یک خطای ناوبری است که منجر به شکست آن شد. 

مأموریت جدیدی که برای فرود تدارک دیده شده در صورت رسیدن به سطح، میزبان یک میکرو ماه‌نورد خواهد بود که ارتفاع آن ۲۶ سانتی‌متر و عرض آن ۳۱.۵ سانتی‌متر و طول آن ۵۴ سانتی متر حدود 5 کیلوگرم جرم دارد. همچنین یک دوربین با وضوح بالا در نزدیکی قسمت جلویی آن قرار می‌گیرد تا از خاک ماه در حین جمع‌آوری نمونه‌ها عکس بگیرد.

اولین مأموریت ماه، فرودگری بود که در دسامبر  سال گذشته به فضا پرتاب شد اما در نهایت ماه آوریل دچار مشکل شد و این مأموریت خروجی نداشت؛ در این مأموریت رایانه داخلی ماه‌نورد ارتفاع را اشتباه محاسبه کرد و باعث فرود تصادفی شد.

ماه‌نورد جدید مأموریت‌هایی را به انجام خواهد رساند که شامل جمع‌آوری نمونه‌های خاکی ماه و تصویربرداری از سطح ماه و همچنین انجام آزمایش علمی است. همچنین قرار است نمونه خاک ماه را به زمین برگرداند‌.

این نخستین بار است که یک کشور غیرآمریکایی مأموریتی برای جمع‌آوری نمونه از ماه را اجرا می‌کند. با این حال، اکنون ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای مأموریت دومش به سطح ماه است و به نظر می رسد از همین امروز تا وقتی که مشخص شود چه سازمانی نمونه‌های ارسال شده را مورد آزمایش قرار می‌دهد، به دو سال زمان نیاز دارد.

با توجه به رشد سریع صنعت فضایی همچنین تلاش‌های بین‌المللی در جهت کشف نمونه‌های پیشین از سطح ماه، فعالیت ژاپن در این زمینه نشان‌دهنده تلاش دولت و شرکت‌های خصوصی تازه و نوپا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته