دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سال آینده؛

کاوشگر ناسا به خورشید می‌رسد

کاوشگر ناسا به خورشید می‌رسد
کارشناسان می‌گویند که سال آینده، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا با سرعت خیره‌کننده‌ای از کنار خورشید عبور می‌کند.
کد خبر : 888159

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، کارشناسان می‌گویند که در ۲۴ دسامبر سال آینده، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا با سرعت خیره‌کننده ۱۹۵ کیلومتر بر ثانیه از کنار خورشید عبور می‌کند. این اتفاق لحظه‌ای ماندگار در تاریخ اکتشافات فضایی محسوب می‌شود چرا که تا پیش از این هیچ کاوشگری با این سرعت به خورشید نزدیک نشده است.

نور رئوفی، دانشمند پروژه پارکر و دانشمند آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: این یک دستاورد بزرگ برای تمام بشریت خواهد بود. این اتفاق معادل فرود روی ماه در سال ۱۹۶۹ است.

سرعت پارکر ناشی از کشش گرانشی بزرگی است که هنگام سقوط به سمت خورشید احساس می‌کند. این اتفاق شبیه به پرواز از نیویورک به لندن در کمتر از ۳۰ ثانیه خواهد بود. هدف این پروژه که در ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد، ایجاد گذرهای مکرر و نزدیک‌تر به خورشید است.

مانور اواخر ۲۰۲۴ پارکر را تنها به ۴ درصد از فاصله خورشید-زمین می‌رساند. در نزدیک‌ترین حالت کاوشگر به خورشید، دمای جلوی فضاپیما احتمالا به ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید. استراتژی پارکر این است که سریع وارد مدار خورشید شود و سریع هم خارج شود و محیط خورشید را با مجموعه‌ای از ابزارها اندازه گیری کند.

محققان امیدوار هستند که پاداش این ماموریت سخت و پرچالش، دانش بیشتر در مورد برخی از فرآیندهای کلیدی خورشیدی باشد. مهم‌ترین آن‌ها توضیح واضح‌تری از عملکرد تاج آن به‌عنوان جو بیرونی خورشید است.

پارکر قرار است اتفاقی را تجربه کند که به نظر می‌رسد غیر شهودی است. دمای خورشید در سطح آن تقریباً ۶۰۰۰ درجه سانتی‌گراد است، اما در داخل تاج می‌تواند به یک میلیون درجه یا بیشتر هم برسد.

دانشمندان هنوز نمی‌توانند در این باره نظری بدهند اما برای پیش‌بینی‌ رفتارهای خورشیدی و پدیده آب و هوای فضا این ماموریت بسیار مهم است.

ناسا

نکته دیگر به فوران‌های قدرتمند ذرات و میدان‌های مغناطیسی خورشید اشاره دارد که می‌توانند ارتباطات روی زمین را تخریب کنند و حتی شبکه‌های برق را از بین ببرند. این تشعشعات همچنین خطراتی برای سلامتی فضانوردان به همراه دارد.

رئوفی گفت: این بُعد تازه‌ای به خود می‌گیرد، به‌ویژه اکنون که به فکر بازگرداندن زنان و مردان به ماه و حتی ایجاد حضور دائمی در سطح ماه هستیم.

پارکر سه برنامه دیگر را در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی کرده تا در ۶ نوامبر به دور زهره بچرخد و به چرخش مدار خود کمک کند و ۲۴ دسامبر را به یک موقعیت تاریخی تبدیل کند.

نیکی فاکس، رئیس علم ناسا گفت: ما نمی‌دانیم چه چیزی پیدا خواهیم کرد، اما به دنبال امواجی در باد خورشیدی مرتبط با گرمایش هستیم. من گمان می‌کنم انواع مختلفی از امواج را حس خواهیم کرد که مردم سال‌ها در مورد آن‌ها بحث می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته