دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1402 - 09:00
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

حداقل یک دندان پوسیده بین 80 تا 90 درصد ایرانی‌ها

حداقل یک دندان پوسیده بین 80 تا 90 درصد ایرانی‌ها
طبق آمارهای اعلام شده درباره وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران، به طور تقریبی 80 تا 90 درصد مردم دستكم و حداقل یک دندان پوسیده
کد خبر : 891135

گرو سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- رضا نیکنام؛ مجموعه دهان و دندان به عنوان دروازه ورود غذا و آغازگر روند هضم و جذب غذا، نقش مهمي در آماده‌سازي نيازمندي‌هاي غذائي انسان به عهده دارد. رشد و عملكرد مطلوب روزانه و ايجاد حس لذت و نشاط در جسم و جان انسان بدون عملكرد اين بخش از بدن و همكاري و مشاركت آن امكان‌پذير نيست. ابوالفضل شنایی، متخصص وجراح دهان ودندان در گفت‌وگو با خبرگزاری علم و فاوری آنا گفت: طبق آمارهای اعلام شده درباره وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران، به طور تقریبی 80 تا 90 درصد مردم دستكم و حداقل یک دندان پوسیده دارند که نیاز به درمان و ترمیم داشته باشد.

بهداشت دهان و دندان، ريشه فرهنگی دارد

شنایی با اشاره به اينكه رعايت بهداشت دهان و دندان يكي از علائم تمدن بشر است، افزود: بهداشت دهان و دندان، ريشه فرهنگی دارد و هرچه جوامع متمدن تر باشند، معيارهاي سلامت آنها بالاتر، دندان هايشان سالم‌تر و بدن هايشان ورزيده تر است. متاسفانه در كشور ما معيارهای سلامت فردی کمی پائين است و فقط به ظواهر دقت مي كنيم مثلا در مورد دندان هايمان، دندان هاي جلويی را درست مي كنيم اما دندان‌های عقب را به حال خود رها مي‌كنيم يا فكر مي كنيم اگر دندانی را ترميم كرديم همان ترميم لحظه ای كافي است. در ايران هزينه های دندانپزشكی در مقايسه با همين كشورهای متمدن و پيشرفته پايين است، شايد همين مسئله باعث مي شود تا آن ها بيشتر به سلامتی دندان هايشان توجه كنند تا مجبور نباشند مبالغ هنگفتي را برای ترميم و درمان آن بپردازند.

متخصص دهان و دندان در ادامه با بيان اينكه، متاسفانه اغلب بيماراني كه به دندانپزشکی مراجعه مي كنند آگاهي های لازم در زمينه بهداشت دهان و دندان ندارند، افزود: آنچه كه در اين زمينه اهميت زيادی دارد، نقش آموزش و بالابردن آگاهي جمعي است. هر متخصص و دندانپزشک مي‌تواند با آموزش هايي كه به بيمار خود می‌دهد، در اين زمينه به جامعه خود كمك كند. از طرفي مراكز بهداشتي و درماني مختلفي كه در قسمت های مختلف شهر وجود دارند مي‌توانند اين آموزش ها را رایگان در اختيار مردم و كساني كه خواستار يادگيری آن هستند، قرار دهند.

تكنيک درست مسواک زدن مانع از بروز بیماری است

شنایی در پاسخ به این سوال که چگونه مي توانيم يك عمر دندان هاي سالم داشته باشيم؟ توضیح داد: در وهله اول هركسي بايد ياد بگيرد تا چگونه دهانش را عاری از پلاك و ميكروب  نگه دارد. برای همين باز تاكيد مي كنم هر بيماری بايد از دندانپزشک خود بخواهد تا به او آموزش‌هاي لازم را بدهد.

وی افزود: دوم اينكه هر فردی با انتخاب يک مسواک و خمير دندان مناسب خودش و يادگيری تكنيک درست مسواک زدن مي تواند مانع از بروز بيماری های دهان و دندان و پوسيدگي‌های دندانی شود. آنچه كه بايد در اينجا يادآور شوم، اين است كه حواسمان باشد تا گول تبليغات و مارک های گران را نخوريم چون فرقی نمی كند كه شما مسواک يا خمير دندان تان چه مارک يا چه قيمتي داشته باشد بلكه بايد نوع استاندارد و مناسب آن ها را انتخاب كنيم. تحقيقات نشان داده كه تفاوت بين مسواک ها از لحاظ قدرت تميز كنندگی پلاک ها خيلي تفاوت با هم ندارند. بنا براين فكر نكنيد اگر پول بيشتری برای مسواک‌تان می پردازيد، آن مسواك روي دندان های شما معجزه خواهد كرد بلكه آنچه كه بايد مورد توجه قرار بگيرد، روش درست مسواك زدن است. نكته ديگر اين است كه استفاده از نخ دندان براي هر فردي لازم و ضروری است اما استفاده از دهان شويه جزو الزامات نيست، البته بعضي از بيماران با توصیه متخصص بايد از آن استفاده كنند.

این متخصص دهان ودندان در این باره اضافه کرد: هدف اول از مسواك زدن و نخ دندان كشيدن، رعايت بهداشت لثه ها است، چون اگر لثه ما آسيب ببيند يكباره 10 تا از دندان هايمان آسيب مي بيند. يك لثه سالم، لثه اي است كه رنگ پوست پرتقالي داشته باشد. يك لثه قرمز باد كرده، لثه بيماري است. يادمان باشد يكي از بدترين نوع مسواک زدن، مسواک زدن به روش افقي و با نيروي زياد است كه اين روش به لثه هايمان بيشترين آسيب را مي رساند. براي مسواک زدن زمان مهم نيست بلكه  روش و تكنيک آن مهم است. عموما عمل مسواک زدن را در دستشويي يا آشپزخانه انجام مي دهيم كه اين روش باعث مي شود تا از سر پا ايستادن، زود خسته شويم و سريع به آن پايان بدهيم در حالي كه اگر مسواک زدن را در اتاق كارمان يا در حال نشسته انجام دهيم، با حوصله بيشتر و تمركز بيشتري آن را انجام خواهيم داد.

 از خمير دندان زياد استفاده نكنيد 

شنایی با اشاره به اهميت مسواک آخر شب تاکید کرد: بايد مسواک آخر شب را با دقت و حوصله بيشتري بزنيم. توصيه مي كنم از خمير دندان زياد استفاده نكنيد چون خمير يك ماده كف كننده است و زود كف مي كند و شما مجبور مي شويد دهان‌تان را بشوريد و زودتر به كارتان پايان دهيد. يادتان باشد، تغذيه در همه موارد براي سلامتي تان تاثيرگذار است. نكته اي كه بايد رعايت شود اين است كه شما بعد از هر بار خوردن شيريني و شكلات بايد دندان هايتان را مسواك بزنيد چون این مواد خيلي سريع تبديل به اسيد شده و در نهايت باعث پوسيدگي مي شوند.

اينكه چند وقت به چند وقت براي ويزيت سلامتي دندان هايمان به پزشك مراجعه كنيم، قانون نانوشته‌ای است، اما متخصص دندان عنوان کرد که در شرايط عادي بهتر است هر فرد حداقل هر شش ماه يكبار به دندانپزشكی مراجعه كند.

ابوالفضل شنایی، متخصص دندان در پایان نکته ای را برای خانواده ها یادآوری کرد و گفت: بهداشت و سلامت تن و روان كودكان و دانش آموزان مولفه مهمی براي برخورداری از یک جامعه سالم است. بسیاری از دانش آموزان از مشکلات ناشی از دهان و دندان رنج می‌برند که باید هرچه زودتر تحت درمان قرار گیرند چراکه این امر نه تنها سلامت جسم و روان دانش آموزان را تهدید می کند بلکه بر کیفیت تحصیلی و عملکرد اموزشی آنان هم تاثیر منفی می گذارد. اين مسئله ضرورت آموزش از سنين ابتدايی برای كودكان نشان می دهد كه اين زمان مي تواند از هنگام اولين رويش دندان در دهان كودكان و با معرفی اولين مسواك به كودک فرا برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته