دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای حفظ گونه نادر؛

لقاح مصنوعی کرگدن سفید تکرار می‌شود

لقاح مصنوعی کرگدن سفید تکرار می‌شود
اولین انتقال موفقیت‌آمیز جنین در کرگدن سفید جنوبی راه را برای استفاده از این روش در راستای نجات پسرعمو‌های شمالی و نادرتر آنها هموار کرد.
کد خبر : 893930

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین؛ پس از انتقال موفقیت‌آمیز جنین در کرگدن‌های سفید توسط یک تیم بین‌المللی از محققان، امیدها برای نجات کرگدن سفید شمالی، که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، بیشتر شده است.

پس از مرگ آخرین کرگدن سفید شمالی نر در سال 2018، این گونه در آستانه انقراض قرار گرفت و تنها دو مادۀ نابارور از این گونه باقی مانده بود. اما با اولین انتقال موفقیت‌آمیز جنین در کرگدن‌های سفید جنوبی، راه برای استفاده از این روش در میان همتایان شمالی و نادرتر آنها هموار شده است.

در سپتامبر 2023، دو جنین کرگدن سفید جنوبی به کنیا منتقل شدند. این کار به یک بارداری موفقیت‌آمیز منجر شد و نقطه عطفی در حفاظت از این کرگدن‌ها بود. با این همه، پدر و مادر باردار در اثر یک عفونت باکتریایی نادر در 70 روزگی جنین جان باختند. علیرغم این شکست، محققان بر این باورند که بارداری شاهدی است از امکان‌پذیری این روش.

تنها دو کرگدن سفید شمالی باقی مانده است: نخستین لقاح مصنوعی در این گونه از جانواران می‌تواند از انقراض آنها جلوگیری کند

مرحله بعدی کاشت یک جنین کرگدن سفید شمالی در رحم کرگدن سفید جنوبی است. در حال حاضر 30 جنین کرگدن شمالی باقی مانده است. موفقیت این فرآیند می‌تواند به تولد اولین کرگدن سفید شمالی از سال دو هزار منجر شود و به طور بالقوه به حفاظت از سایر گونه‌های در خطر انقراض کرگدن نیز کمک کند.

با اینکه تولد چند راس کرگدن سفید شمالی می تواند دستاورد قابل توجهی باشد، اما ممکن است این نوزادان تنوع ژنتیکی کافی برای تضمین جمعیت کرگدن‌های شمالی را نداشته باشند. برای رفع این مشکل، محققان قصد دارند از ویرایش ژنتیکی استفاده کنند.

تنها دو کرگدن سفید شمالی باقی مانده است: نخستین لقاح مصنوعی در این گونه از جانواران می‌تواند از انقراض آنها جلوگیری کند

حافظان محیط زیست این موفقیت را تحسین می‌کنند و امیدوارند بتوانند ژن کرگدن سفید شمالی را حفظ کنند. با اینکه کرگدن‌هایی که در این آزمایش شرکت داشتند با دلیل عفونت باکتریایی جان خود را از دست دادند، اما این دستاورد نشان می‌دهد که برای نجات این گونه از خطر انقراض، گامی به جلو برداشته شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته