دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف دایناسور جدیدی که روایت انقراض را تغییر می‌دهد

کشف دایناسور جدیدی که روایت انقراض را تغییر می‌دهد
کشف دایناسور جدیدی که فرضیات قبلی را در مورد کاهش تنوع دایناسورها قبل از برخورد سیارکی که منجر به انقراض آنها شده است، به چالش می‌کشد.
کد خبر : 894895

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ان‌پی‌آر، «کایل اتکینز-ولتمن» (Kyle Atkins-Weltman)، دانشجوی دکترای پالئواکولوژی در دانشگاه اوکلاهاما، گونه جدیدی از دایناسور پرنده‌مانند را کشف کرده است. این دایناسور جدید «ائونوفرون جهنمی» (Eoneophron infernalis) یا «مرغ جهنمی 2» نامیده می‌شود.

ابتدا، این دایناسور با گونه‌ای شناخته‌شده به نام «آنزو ویلی» (Anzu wyliei) اشتباه گرفته شد. دلیل این اشتباه، اندازه کوچک‌تر استخوان‌ها بود که دانشمندان را به این باور رساند که این دایناسور، یک آنزو در سنین نوجوانی است. با این حال، تجزیه و تحلیل‌های دقیق‌تر توسط دکتر «هالی بالارد» (Dr. Holly Ballard)، متخصص برجسته در بافت‌شناسی استخوان دایناسور، نشان داد که این دایناسور در واقع گونه‌ای کاملاً جدید است.

این کشف که در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شده است، نشان می‌دهد که تنوع دایناسورها در زمان انقراض آنها احتمالاً بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بوده است.

به گفته اتکینز-ولتمن، این کشف فرضیه رایج مبنی بر کاهش تنوع دایناسورها قبل از برخورد سیارکی که منجر به انقراض آنها شد را به چالش می‌کشد.

گونه‌های جدید نشان می‌دهند که گروه‌های خاصی از دایناسورها در این دوره پایدار و حتی در حال رشد بودند.  این امر ضرورت بازنگری در تفسیر روایت زوال دایناسورها و بررسی دقیق‌تر عوامل مؤثر بر انقراض آنها را آشکار می‌کند.

اتکینز-ولتمن در ادامه می‌گوید: این احتمال وجود دارد که در مکان‌های مناسب جستجو نمی‌کنیم یا با دیدگاه درستی به موضوع نگاه نمی‌کنیم. کشف این دایناسور جدید سوگیری‌های احتمالی در تفاسیر قبلی را نشان می‌دهد و بر ضرورت اتخاذ رویکردی جامع‌تر برای درک بوم‌شناسی دایناسورها و رویدادهای انقراض تأکید می‌کند.

اهمیت این تحقیق فراتر از دیرینه شناسی است و بینش‌های ارزشمندی را در مورد تاریخ زمین و پویایی بقای گونه‌ها ارائه می‌دهد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته