دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با هدف کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای؛

روشی اعجاب‌انگیز برای تولید آهن کشف شد

روشی اعجاب‌انگیز برای تولید آهن کشف شد
تیمی از شیمیدانان با هدف کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، روشی سازگار با محیط زیست برای تولید آهن، جزء اصلی فولاد، ابداع کرده‌اند.
کد خبر : 897922

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجلۀ ساینس؛ تیمی از شیمیدانان با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، روشی سازگار با محیط زیست برای تولید آهن، جزء اصلی فولاد، ابداع کرده‌اند.

این رویکرد با استفاده از الکتریسیته برای تبدیل سنگ آهن و آب شور به فلز آهن و سایر مواد شیمیایی مفید صنعتی، می‌تواند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، با انرژی حاصل از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی کار کند و حتی با مصرف دی‌اکسید کربن میزان انتشار کربن منفی داشته باشد.

این فرآیند حاصل بازنگری در یک روش صنعتی برای تولید کلر از آب شور و تطبیق آن برای تولید آهن است. با وارد کردن ذرات اکسید آهن به کاتد یک سلول الکتروشیمیایی، تصفیه آهن و تولید کلر حاصل می‌شود.

با اینکه این فرایند مزایایی مانند کارکرد در دماهای پایین و سازگاری با الکتریسیته تجدیدپذیر متناوب دارد، اما هنوز چالش‌هایی مانند تولید بیش از حد گاز کلر و نیاز به تصفیه اکسید آهن پیش روی آن وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد.

علی‌رغم این چالش‌ها، این فرآیند در نهایت می‌تواند با تولید مقادیر قابل‌توجهی آهن و کلر بدون انتشار گاز دی‌اکسید کربن، فشار تولید آهن بر محیط زیست را کاهش دهد. هرچند این فرایند در حال حاضر در مراحل آزمایشی است، اگر موانع پیش رو برطرف شوند، در آیندۀ نزدیک می‌توان تولید را در مقیاس صنعتی رساند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آهن ذوب اهن شیمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته