دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک پیشرفت در ویرایش ژن کشف شد؛

«مگاکریسپر» ابزاری برای نیروبخشیدن به سلول‌های مبارز علیه سرطان

«مگاکریسپر» ابزاری برای نیروبخشیدن به سلول‌های مبارز علیه سرطان
مگاکریسپر روشی جدید برای درمان است که می‌تواند به جای دی‌ان‌ای، آر‌ان‌ای را ویرایش کند و جان تازه‌ای به سلول‌های بیمار ببخشد.
کد خبر : 898851

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجلۀ نیچر؛ سیستم ویرایش ژن کریسپر-کَس9 (CRISPR-Cas9) به توانایی خود در تغییر دائمی ژن‌ها مشهور است؛ اما همین امر ممکن است در صورت بروز خطا خطراتی را به همراه داشته باشد. با این حال، یک سیستم جدید مبتنی بر کریسپر به نام مگا (MEGA) با هدف قرار دادن آران‌ای پیام به جای دی‌ان‌ای، رویکرد دقیق‌تر و برگشت‌پذیرتری ارائه می‌دهد.

این ابزار که توسط محققان دانشگاه استنفورد توسعه یافته است، از آنزیم برش دهندۀ آر‌ان‌ای کَس13دی (RNA Cas13d) برای هدف قرار دادن ام‌آران‌ای (mRNA) استفاده می‌کند و از تغییرات دائمی و اثرات جانبی ناخواستۀ مرتبط با ویرایش دی‌ان‌ای جلوگیری می‌کند.

کارشناسان مگا را به عنوان یک پیشرفت قابل توجه در ویرایش ژن برای درمان سلولی می‌دانند. این ابزار توانایی تنظیم دقیق سطح بیان ژن و درک چگونگی تعامل ژن‌های مختلف برای انجام عملکردهای سلولی را ارائه می‌دهد. با اینکه سیستم‌های سنتی کریسپر با محدودیت‌هایی در ویرایش همزمان چندین ژن مواجه هستند، قابلیت‌های چندگانه در ابزار مگا فرصت‌های تازه‌ای را برای تحقیقات و کاربردهای درمانی باز می‌کند.

با اینکه واکنش ایمنی بدن در برابر مگا به دلیل ایجاد سطوح بالایی از کس13دی زیاد است؛ اما تغییر حالت کنترل‌شدۀ بیان ژنی با ابزار مگا می‌تواند نویدبخش پیشرفت‌های بزرگی در این زمینه باشد و فهم و دقت ما در تعاملات عملکرد ژن را افزایش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته