دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط یک شرکت خلاق؛

کیت‌های علمی و آموزشی متناسب با کتب درسی طراحی و ساخته شد

کیت‌های علمی و آموزشی متناسب با کتب درسی طراحی و ساخته شد
محققان یک شرکت خلاق موفق شدند کیت‌های علمی و آموزشی متناسب با کتب درسی را طراحی و تولید کنند.
کد خبر : 903139

مصطفی راهوار، عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیرعامل یک شرکت خلاق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در توضیح کیت‌های علمی و آموزشی متناسب با کتب درسی گفت: کیت‌های علمی و آموزشی محصولی است که با توجه به محتوای کتاب درسی، مفاهیم علمی را به صورت آزمایش در می‌آورد و آزمایش‌های مرتبط با آن را طراحی می کند.

وی تصریح کرد: در این کیت‌ها همه وسایل و مواد لازم انجام آزمایش، به همراه دفترچه راهنما در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شده است که علاوه بر توضیح اصول علمی، روش و فرایند انجام آزمایش را گام به گام با تصویر به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد. 

راهور با ذکر ۱۷ نوع کیت جامع در حوزه‌های مختلف علمی گفت: همچنین در حوزه تخصصی فیزیک چندین کیت مختلف در زمینه‌هایی مانند فیزیک الکتریسیته، مغناطیس، الکترومغناطیس، فیزیک صوت، نیرو، انرژی، نجوم، رباتیک و هوافضا که به طور مستقل در این حوزه‌ها کیت‌های علمی طراحی کردیم. 

مدیرعامل این شرکت خلاق با اشاره به دیگر زمینه‌های آموزشی ادامه داد: زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، نانو فناوری، شیمی و شیمی کاربردی از دیگر زمینه‌های علمی است که بسته‌های آموزشی متناسب با آن را طراحی کرده و توسعه دادیم. 

وی اظهار کرد: ساختار کیت‌ها به نحوی است که ابتدا دانش‌آموز به واسطه آزمایش‌هایی با مفاهیم پایه علمی آشنا می‌شود؛ پس از آن آزمایش‌هایی طراحی کردیم که به شکل کاربردی با مفهومی که یاد گرفتند، آزمایش‌ها را انجام می‌دهند. کیت‌های عملی این شرکت تا حدودی متفاوت از دسته اسباب بازی است؛ عمده مردم اصلا نمی‌دانند کار و محتوای ما چیست، زیرا نمونه آن در کشور بسیار محدود است. 

راهور با ذکر مثالی بیان کرد: برای مثال در مبحث الکتریسته، پس از آنکه دانش‌آموزان با مفاهیم اصلی همچون جریان و مقاومت آشنا شدند راه ساخت یک ماشین کنترلی ساده را یا روش ساخت دستگاه اعصاب سنجش را یاد می‌گیرند؛ به عبارت دیگر پس از آموزش مفاهیم پایه دانش‌آموز را به سمت مفاهیم کاربردی سوق می‌دهیم. 

مدیر عامل این شرکت خلاق با ذکر مزایای این بسته‌های آموزشی مبتنی بر آزمایش عملی افزود: اهمیت و مزایای این کیت‌ها این است که درک و یادگیری دانش‌آموز از مفاهیم درسی افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه عمق بخشیدن به آموزش را در پی دارد، اعتماد به نفس دانش‌آموز افزایش پیدا می‌کند، زیرا به شکل عملی کاری را با موفقیت انجام می‌دهند. همچنین مهارت‌آموزی و توانمند کردن دانش‌آموزان برای حل مسئله، تقویت قدرت ابتکار و خلاقیت کودکان از دیگر مزایای کیت‌های آموزشی است. 

وی با بیان اینکه مخاطب این محصول کودکان سنین ۴ تا ۱۸ سال است، گفت: محصولات خارجی موجود در بازار به‌عنوان یکی از چالش‌های ورود محصولات ایرانی به بازار محسوب می‌شود زیرا حمایت‌ها در این حوزه کم است و از واردات جلوگیری نمی‌شود. تامین سرمایه برای فروش و بازاریابی نیز از دیگر چالش‌های ورود به بازار است.

این مسئول فناور، موضوع آموزش در کشور را به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی تیم‌شان مطرح کرد و گفت: دغدغه موضوع آموزش در کشور مغفول مانده است. نظام آموزش و پرورش عقب‌ماندگی‌های زیادی دارد که به‌تنهایی قادر به جبران آن نیست. این مسئله باید به کمک مجموعه‌های همچون ما که هسته اصلی آن دانشگاهی هستند رفع شود.

مدیرعامل این شرکت خلاق با اشاره به بی‌توجهی مسئولان مرتبط گفت: کسانی که ذی‌ربط هستند و امکانات و منابع در اختیارشان است به داد آموزش و پروش برسند و از مجموعه‌هایی همچون ما که دغدغه نظام آموزش کشور را دارند و توامندی کمک به ارتقا و توسعه سیستم آموزش و پرورش کشور و گسترش عدالت آموزشی در کشور را دارند، حمایت کنند تا بتوانیم نقش خود را در زمینه توسعه آموزش ایفا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته