دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
باج‌گیری ناسا از ژاپن؛

ماه‌نورد بسازید تا اجازه فرود بر قمر زمین را پیدا کنید

ماه‌نورد بسازید تا اجازه فرود بر قمر زمین را پیدا کنید
فضانوردان ژاپنی در قبال پیاده‌سازی ضوابطی که ناسا تعیین کرده است به برنامه آرتمیس می‌پیوندند و بدین ترتیب برای نخستین بار یک فرد غیرآمریکایی در تنها قمر کره زمین فرود می‌آید.
کد خبر : 905463

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، بر اساس توافق جدید بین ایالات متحده و ژاپن، نخستین فرد غیرآمریکایی که بر روی ماه قدم می‌گذارد، یک فضانورد ژاپنی است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، این هدف را در جریان سفر دولتی کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد و گفت: روابط علمی و آموزشی بین ژاپن و ایالات متحده ادامه می‌یابد و با کمک‌هایی که ژاپن انجام می‌دهد می‌تواند دو فضانورد کشور خود را به مأموریت‌های ماه ایالات متحده ملحق کند.

تا به امروز، تنها ۱۲ انسان که همگی ملیت آمریکایی داشتند به عنوان بخشی از برنامه آپولو ناسا بر روی ماه فرود آمده‌اند و اکنون برنامه آرتمیس ایالات متحده به دنبال بازگرداندن فضانوردان به تنها قمر کره زمین تا اواخر سال ۲۰۲۵ است و قرار است طی مدت کوتاه و تا سال ۲۰۲۶ سه فرود موفق فضانوردان بر تنها قمر کره زمین رقم بخورد.

ترتیبات اجرایی جدید اکتشاف سطح ماه که توسط مدیر ناسا و وزیر آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن به امضا رسیده است، مشخص نمی‌کند که فضانوردان آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن چه ماموریت‌هایی را به منظور امکان فرود ماه آرتمیس انجام می‌دهند، اما موضوع مشخص ساخت یک فرودگر برای پیاده‌سازی اهداف ناسا در بخشی است که هرگز مورد حست‌وجو قرار نگرفته و ضمن این، امکان استقرار چند روزه فضانوردان در بخشی از ماه را به منظور کاوش و بررسی مهیا می‌کند.

به گفته ژاپن، این توافق بر اساس یک تفاهم‌نامه مشترک میان جاکسا و ناسا برای تبادل تخصص و منابع ابراز شده است. این اتفاق از آنجایی برای ژاپن مهم تلقی می‌شود که این کشور به دنبال تقویت مواضع خود در عرصه اکتشاف فضایی و ارتباطات بین‌المللی است.

گرچه تمامی جزئیات و شرایط دقیق این تبادل هنوز مشخص نیست و ممکن است تغییر کند، اما این توافق قدمی مهم و تاریخی در همکاری بین کشور‌ها در زمینه اکتشاف فضا و فرود بشر بر قمر کره زمین محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته