دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست خبری؛

جزئیات برگزاری نوزدهمین آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم اعلام شد

جزئیات برگزاری نوزدهمین آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم اعلام شد
رئیس سازمان دارالقرآن کریم از صدور گواهی حفظ قرآن کریم برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها» خبر داد.
کد خبر : 908338

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری دبیرخانه ملی اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم پیش از ظهر امروز در محل سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده رئیس سازمان دارالقرآن کریم عنوان کرد: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری، حفظ قرآن به عنوان یک اتفاق راهبردی در منظومه تعمق و تدبر قرآنی شناخته می‌شود. در یک نظرسنجی که اواسط اسفندماه و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان داشتیم، بالغ بر۷۵ درصد پاسخگویان با ضرایب مختلف عنوان کردند که از این که قرآن را حفظ نیستند حسرت می‌خوردند. این یک سرمایه قرآنی است که نشان می‌دهد باید بحث حفظ را جدی بگیریم.

وی اظهار کرد: ما جریان حفظ موضوعی را دروازه ورود به حفظ کل قرآن کریم می‌دانیم. اگر افراد با آیه‌های کاربردی قرآن کریم ارتباط بگیرند، دغدغه حفظ قرآن کریم شکل می‌گیرد.

اعطای گواهینامه حفظ قرآن به ۸۰۰ هزار نفر در قالب طرح «زندگی با آیه‌ها»

رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه مبارک رمضان امسال که با همکاری نهاد‌های مختلف و به ویژه آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما شکل گرفت، در راستای توجه به جریان حفظ موضوعی بود. حدود یازده میلیون نفر از ابتدا تا انتهای این طرح با آن همراهی کردند؛ یک میلیون نفر هم در آزمون انتهایی شرکت کردند که از این میان ۸۰۰ هزار نفر گواهی رسمی حفظ آیات را دریافت کردند.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: تا امروز بالغ بر ۵۷ هزار نفر در حفظ عمومی وارد شدند. جریان حفظ موضوعی اگر موفق باشد باید افراد را به سمت جریان حفظ تخصصی سوق دهد. این ظرفیت بدون بستر جریان‌های آموزش و پرورش و صداوسیما بدون اثر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما امسال نوزدهمین اعطای مدرک تخصصی به حافظان را داریم و رکورد شرکت در این آزمون شکسته شد و این رویداد ویژه و فرصت فوق العاده ای و کاری زیرساختی محسوب می‌شود. از سال گذشته حضور اتباع را نیز داشتیم.

تقی‌زاده گفت: همچنین باید گفت برنامه محفل شوق و رغبت برای فعالیت‌های قرآنی را به وجود آورده و ولی افراد از ظرفیت‌های به وجود آمده در فضای جامعه بی اطلاع هستند.

استقبال دانش‌آموزان از حفظ قرآن

میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش دیگر سخنران  این نشست بود که طی سخنانی اظهار داشت: موضوع حفظ از فعالیت‌های محوری اداره کل قرآن و عترت و نماز است و در همین راستا فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خاصی برگزار می‌شود.

جزئیات برگزاری نوزدهمین آزمون حفظ قرآن کریم اعلام شد

وی اظهار کرد: در مجموع  حداقل حدود ۳۰۰هزار دانش آموز در سطوح مختلف حفظ  از چند سوره تا چند جز و حفظ کل مشارکت دارند.در حال حاضر حفظ موضوعی قرآن کریم در مدارس و حفظ تخصصی بیشتر از یک‌جز  در بیش از ۷۴۰ دارالقرآن کریم در حال پیگیری است. در روند آموزش دانشگاه فرهنگیان مصوب شده که هیچ معلمی وارد مدارس نشود مگر اینکه روانخوانی و درک مفاهیم قرآن را تا حد قابل قبولی داشته باشد.

باقری گفت: ما حفظ قرآن برای دانش آموزان را در سه سطح موضوعی، عمومی و ترتیبی برگزار می‌کنیم. حفظ تخصصی در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش انجام می‌شود و حفظ موضوعی با اجرای طرح زندگی با آیه‌ها تلفیق شده است.

وی همچنین تصریح کرد: از سال آینده حفظ موضوعی منطبق با طرح زندگی با آیه‌ها خواهد بود. در عین حال دانشگاه فرهنگیان آموزگاران خود را برای ورود به مدارس به نحوی انتخاب می‌کند که سواد قرآنی اولیه برخوردار باشند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از حفظ ترتیبی قرآن در مدارس یاد کرد و گفت: این نوع حفظ قرآن در حال حاضر در حدود یکصد مدرسه شبانه‌روزی اجرا می‌شود.

برگزاری نوزدهمین دوره آزمون حفظ قرآن کریم درچهاردهم اردیبهشت ماه 

در ادامه این نشست، محمد مهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به برگزاری نوزدهمین آزمون کتبی و تخصصی حفظ قرآن در روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه افزود: این آزمون‌ها طبق مصوبه جلسه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۴ برگزار می‌شود و تا امسال ۱۸ دوره از آن برگزار شده است.

وی گفت: هدف از برگزاری این آزمون، صدور مدارک تسهیل خدمت‌رسانی به حافظان قرآن است. یک شورای هفت‌نفره متشکل نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت علوم، اتحادیه مؤسسات قرآنی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقران کریم نیز ضوابط آزمون را تنظیم می‌کنند. ضمن این که رئیس سازمان دارالقرآن هم دبیر این شورا است و رئیس آن هم از بین حافظان قرآن برای مدت سه سال انتخاب می‌شود.

بحرالعلوم تصریح کرد: در این هجده سال، ۶ دوره از این شورا تشکیل شده و از اواسط سال ۱۴۰۳ دروه هفتم آن آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: آزمون تخصصی حفظ چند مرحله دارد که مرحله اول آن آزمون کتبی است. در روز چهاردهم اردیبهشت ماه، نوزدهمین دوره این آزمون به صورت همزمان در ۸۵ حوزه امتحانی در سراسر کشور برگزار خواهد شد. ۱۲ هزار و ۲۷۴ نفر در این آزمون شرکت می‌کنند که ۷۲ درصدآن داوطلبان خانم و ۲۸ درصد هم از بین آقایان هستند. امسال تعداد متقاضیان این آزمون نسبت به سال گذشته ۲ هزار نفر افزایش یافته است که بخشی از این افزایش به خاطر همراهی خوب وزارت آموزش و پرورش در دادن ضریب استخدامی به حافظان قرآن کریم در آزمون‌های استخدامی این وزارت‌خانه رقم خورده است.

جزئیات برگزاری نوزدهمین آزمون حفظ قرآن کریم اعلام شد

بحرالعلومی عنوان کرد: در طول ۱۸ سال برگزاری این آزمون، ۱۰۴ هزار و ۷۲ نفر در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند. از این تعداد، ۳ هزار و ۶۲۳ نفر در حفظ ۱۰ جزءقرآن کریم، ۱۴۱۳ نفر در حفظ بیست جزء و ۵ هزار و ۹۳۱ نفر هم در بخش حفظ کل قرآن کریم بوده‌اند.

در پایان این نشست از پوسترآزمونهای ارزیابی و اعطای مدرکعمومی به حافظان قرآن کریم نیز رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته