دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1403 - 00:02
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در مسیر شعار «هر دانشجو یک مهارت»

ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در مسیر شعار «هر دانشجو یک مهارت»
سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد بجنورد گفت: مجموعه دانشگاه با ایده مهارت‌آموزی همزمان با اشتغال دانشجویان با شعار «هر دانشجو یک مهارت» گامی بلند در ایجاد فرهنگ فن‌آموزی برداشته است.
کد خبر : 909976

مسعود کریمی سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با مأموریت ایجاد فضای مهارت‌آموزی در واحد‌های دانشگاهی یکی از مهم‌ترین اقدامات سیاست‌گذاران دانشگاه بوده و در چند سال گذشته مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با ایده مهارت‌آموزی همزمان با اشتغال برای دانشجویان، با شعار «هر دانشجو یک مهارت» گامی بلند در ایجاد فرهنگ فن‌آموزی در میان دانشجویان برداشته است.

وی بیان کرد: دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد سال ۱۳۹۹ ذیل معاونت سما راه‌اندازی شد و همزمان با ابلاغ چارت سازمانی، این دانشکده به‌صورت مستقل مأموریت خود را به منظور مهیاسازی بستر مهارت‌آموزی در حین تحصیل دانشجویان ادامه داده است.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد افزود: نگاهی به عملکرد این دانشکده در واحد بجنورد گویای این واقعیت است که با وجود کاستی‌های شدید در حوزه منابع انسانی فراتر از توان نیرو‌های شاغل در این حوزه فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد متذکر شد: در سه ماه گذشته از زمان تصدی مدیریت جدید همواره تلاش بر این بوده تا با نگاهی علمی و عالمانه به موضوع مهارت‌آموزی ورود داشته باشیم و درتلاشیم با بسیج نیرو‌های مخلص و خبره در عرصه مهارت‌آموزی و بر بستر تفکر جهادی، اثر موانع پیش‌روی نیل اهداف دانشکده را به حداقل ممکن برسانیم.

مأموریت اصلی دانشکده‌ها ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی است

کریمی یادآور شد: از مهم‌ترین موانع پیش رو ضعف در تأمین نیروی انسانی و نیز منابع مالی است و کاستی در حوزه‌ نیروی انسانی را با تلاش شبانه‌روزی و استمداد از ظرفیت علمی و تجربه اندوخته شده دانشکده تا حدی توانستیم مهار کنیم و به‌قدر استعداد دوره‌های مهارتی بسیار با کیفیت و اثرگذار در موضوع پاشتغال دانشجویان برگزار کنیم.

وی با برشمردن دوره‌های پرمتقاضی در دانشکده بیان کرد: تلاش بر این بوده تا از برگزاری دوره‌های کم‌بازده و کم‌تقاضا در بازار کار خودداری شود و در عوض دوره‌هایی که مستقیماً در استخدام و اشتغال دانشجویان مؤثر باشد برگزار شود؛ ازجمله دوره‌های مهارتی بسار پرمتقاضی می‌توان دوره تکنسین قفسه چینی داروخانه، مهارت ICDL، تعمیر تجهیزات پزشکی، پرورش قارچ و راه‌اندازی سالن تولید را ذکر کرد.

ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در مسیر شعار «هر دانشجو یک مهارت»

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد اظهار کرد: هدف غایی و مأموریت اصلی دانشکده‌ها ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی است؛ بنابراین باید پذیرفت که نگاه درآمدزایی برای دانشگاه از محل برگزاری دوره‌های مهارتی به گونه‌ای که سهم قابل توجهی در بودجه سالانه دانشگاه داشته باشد، نباید این هدف مهم را خدشه‌دار کند.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با بیان اینکه شهریه مصوب دوره‌ها با اقتصاد خانواده همخوانی ندارد، افزود: شهریه مصوب دوره‌ها که همه‌ساله توسط سازمان فنی و حرفه‌ای ابلاغ می‌شود، غالباً با اقتصاد خانواده‌ها همخوانی ندارد و برای این منظور تخفیف حداکثری را برای دانشجویان علاقه‌مند درنظر گرفته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که تنگنا‌های مالی مانع از حضور این عزیزان در عرصه‌های مهارت‌آموزی نشود.

کریمی تشریح کرد: مبحث شهریه برای خانواده همکاران دانشگاه با شرایط بسیار مطلوب‌تر انجام می‌گیرد، به‌گونه‌ای که شهریه آنان تا حد تأمین دستمزد مدرسان محاسبه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از بهمن‌ ۱۴۰۲ رویکرد دانشکده مهارت و کارآفرینی به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی به‌گونه‌ای بوده که دانشجویان درشرایط بحران اقتصادی کنونی کشور از مزیت‌ها و فرصت‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه محروم نباشند و از سویی دانشگاه نیز بتواند هزینه‌های برگزاری دوره‌ها را از محل شهریه همان دوره تأمین کند.

تبیین دستاورد‌های دانشکده مهارت و کارآفرینی

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد افزود: در سه ماه کاری از زمان تصدی جدید دانشکده بیش از ۲۰۰ درصد درآمدزایی در تناسب با مدت زمان مشابه سال‌های گذشته فعالیت دانشکده محقق شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با تبیین دستاورد‌های دانشکده مهارت و کارآفرینی مطرح کرد: به‌وجود آمدن فضای صمیمی میان دانشجویان و دانشگاه، ایجاد حس اشتیاق دانشجویان به شرکت در دوره‌های مهارتی، شناسایی استادان علاقه‌مند و خبره در حوزه‌های مختلف به‌منظور برگزاری دوره‌ها با حداقل دستمزد، ایجاد ارتباط میان دانشجوی شاغل به تحصیل و مراکز کارآموزی از دیگر از دستاورد‌های دانشکده مهارت از زمان راه‌اندازی بوده است.

کریمی یادآور شد: در این راستا بسیاری از دانشجویان معرفی شده به مراکز کارآموزی در مدارس یا بیمارستان‌ها مشغول طی دوره هستند و در انتهای دوره کارآموزی گواهی نامه‌معتبر برای آنان صادر می‌شود.

وی مطرح کرد: در زمینه راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی ذیل دانشکده مهارت، اکنون مکاتبات اخذ مجوز برای راه‌اندازی  مدرسه حقوق صورت گرفته و پیشنهاد راه‌اندازی دو مدرسه در زمینه کسب و کار و مدرسه مهارتی تجهیزات پزشکی و ایمنی و بهداشت کار و نیز راه‌اندازی مدرسه عالی در حوزه مامایی را دریافت کرده‌ایم و با توجه به اینکه دستورالعمل و شیوه‌نامه راه‌اندازی مدارس درحال بازنگری و تدوین مجدد و ابلاغ است از مکاتبه با سازمان برای ارسال پروپوزال‌های پیشنهادی خودداری خواهیم کرد.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد درباره راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد شیروان گفت: امسال دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد شیروان راه‌اندازی می‌شود و می‌تواند منشأ برکاتی در حوزه مهارت‌آموزی دانشجویان باشد.

کریمی از خبرگزاری آنا دعوت کرد تا با اعتقاد راسخ گام در توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های دانشکده مهارت و کارآفرینی بگذارد و افزود: ما نیز دست همه دلسوزان این حوزه را به گرمی می‌فشاریم و به دانشجویان نیز این اطمینان را می‌دهیم که بدون دغدغه مالی در دوره‌های مهارتی شرکت کنند.

گفت‌وگو از لادن لنگری

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته