دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در رویداد فروم حکمرانی و قانون‌گذاری اینوتکس۲۰۲۴ مطرح شد؛

تایید ۱۰ طرح و ایده فناورانه در مجلس شورای اسلامی

تایید ۱۰ طرح  و ایده فناورانه در مجلس شورای اسلامی
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: به‌تازگی حدود ۱۰ طرح فناورانه، مطرح و تایید شده است.
کد خبر : 910388

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیزدهمین دوره بین‌المللی نمایشگاه اینوتکس از ۱۸ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس آغاز به کار کرده و تا روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

در مدت ۴ روز برگزاری این نمایشگاه شاهد برپایی بیش از ۴۰ رویداد آموزشی و کارگاهی توسط متخصصان و فناوران برگزیده در اینوتکس ۲۰۲۴ هستیم.

در راستای این سلسله رویدادها، در سومین روز از برگزاری اینوتکس ۲۰۲۴، رویداد«فروم حکمرانی  و قانونگذاری اینوتکس» با حضور محمد جعفری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، محمدامین کیخافرزا، رئیس آموزش و پژوهش سازمان بازرسی کل کشور، قاسم جعفری، معاون هماهنگی و نظارت معاونت امورمجلس شورای اسلامی رئیس‌جمهور،  مهدی عبدالحمید عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و مدیر دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس و در نهایت محمدمهدی مهربان، معاون دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار  شد.

در‌ ابتدای این‌پنل فروم، قاسم جعفری، معاون هماهنگی و نظارت معاونت امور مجلس شورای اسلامی، درباره اهمیت و پیوند فناوری و معارف اسلامی توضیح داد: براساس آموزه‌های دینی اسلام، ما مسلمانان نباید به‌خاطر برخی محدودیت‌های دینی از دنیای پیشرفت علم و فناوری فاصله بگیریم.

جعفری به سخنان رهبر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبر انقلاب در سخنان خود اشاره کرده‌اند، باید راه میانبری برای تناسب با دنیای فناوری پیدا کنیم.

وی در ادامه افزود: درواقع، مجلس باید به نحوی قانون‌گذاری کند که بتواند با فناوری، همگام شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در راستای اهمیت ارتباط قانون‌گذاران با مردم تاکید کرد: قانون‌گذاران باید به نحوی فرآیند تعیین اصول و قوانین را انجام دهند که در راستای نیازهای مردم در دنیای مدرن و البته نیازهای فناورانه آن‌ها باشد.

جعفری درخصوص راهکارهای قابل اجرا برای حل چالش‌های فروم قانون‌گذاری، پرداخت و گفت: رعایت اصل شفافیت در قانون‌گذاری به‌ویژه در فضای فناورانه، ابته به شرط قربانی‌نشدن مسائل ملی و امنیتی راه‌حل اساسی است.

در بخش بعدی پنل،  محمدامین کیخافرزا، رئیس آموزش و پژوهش سازمان بازرسی کل کشور، درباره اهمیت نحوه کارکرد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن و ارتباط آن با دنیای فناوری افزود: بررسی ظرفیت‌های موجود در مجلس شورای اسلامی و شرایطی که برای انعطاف‌پذیری در قانون اساسی وجود دارد، بسیار مهم است.

کیخا افزود: ظرفیت‌سنجی در قانون‌گذاری  فضاهایی مانند فناوری که نیاز به انعطاف بسیاری دارند، کمک بسیاری می‌کند.

وی ادامه داد: درحال حاضر خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری و آفرینش، ظرفیت‌های خوبی برای شناسایی نیازهای فناوران در فضاهای قانون‌گذاری دارند.

در بخش سوم پنل فروم حکمرانی و قاون‌گذاری اینوتکس۲۰۲۴، مهدی عبدالحمید عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و مدیر دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره  ضرورت اصلاح حکمرانی کل قوا در کشور گفت: اول از همه اگر بخواهیم کشور را با مردم‌سالاری در کل نظام حکمرانی اداره کنیم، نیاز به مشارکت مردم داریم.

عبدالحمید ادامه داد: مردمی‌سازی فضای قانون‌گذاری مستلزم مشارکت عموم مردم است.

وی افزود: برای مردمی‌سازی پارلمان نیاز است تا ساختار مجلس شورای اسلامی نیز اصلاح شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، به اقدامات فناورانه برای نوآوری در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری مراکز نوآورانه‌ای مانند مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان یک واحدR&D یا تحقیق و توسعه مجلس، خانه‌های خلاق و ایجاد ۲۲ اندیشکده برای هر استان از جمله اقدامات نوآورانه برای مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی ادامه‌ داد: تمام تلاش این بوده است که در‌ مجلس شورای اسلامی از طریق ایجاد مراکز نوآوری صدای نخبگان سیاستی تمام استان‌ها شنیده شود.

این فناور حاضر در مجلس شورای اسلامی، از تایید و مطرح شدن ۱۰ طرح فناورانه در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، خبر داد و گفت: به تازگی با حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی حدود ۱۰ طرح فناورانه، مطرح و تایید شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته