دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف عامل جهنمی شدن سیاره زهره

کشف عامل جهنمی شدن سیاره زهره
به گفته دانشمندان، نکته مهم درباره سیاره زهره این است که این سیاره فاقد آب به عنوان عنصر کلیدی برای حیات است، درحالی احتمال داده می‌شود زهره قبلا میزبان آب بوده است.
کد خبر : 910498

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان می‌گویند احتمالاً موفق به شناسایی عاملی شده‌اند که نقش کلیدی در از بین رفتن آب سیاره زهره داشته و این سیاره را به دنیای خشک و جهنمی امروزی تبدیل کرده است.

محققان زهره را به این دلیل که با سیاره زمین در حدود یک اندازه و چگالی است و هر دو سیاره سنگی هستند همزاد زمین نامیده‌اند، اگرچه از بسیاری جهات حیاتی، زهره نمی‌تواند مانند زمین میزیان حیات باشد. در حالی که سیاره زمین امکان حیات دارد، زهره به عنوان دومین سیاره خورشیدی، گرم‌ترین سیاره در منظومه شمسی و حتی گرمتر از عطارد که در نزدیکترین فاصله به خورشید قرار دارد است و دمای آن به حدود ۸۸۰ درجه فارنهایت (۴۷۱ درجه سانتیگراد) می‌رسد و آنقدر داغ است که سرب را ذوب می‌کند. به علاوه، سیاره زهره دارای فشار‌های سطحی بسیار شدیدی است.

به گفته دانشمندان، نکته مهم و قابل توجه درباره سیاره زهره این است که این سیاره فاقد آب به عنوان عنصر کلیدی برای حیات است، درحالی احتمال داده می‌شود این سیاره قبلا میزبان آب بوده است. در واقع، میلیارد‌ها سال پیش، تصور می‌شود که زهره به اندازه سیاره زمین آب داشته، اما در مقطعی از دوره تکامل، ابر‌های دی اکسید کربن در جو سیاره، شدیدترین اثر گلخانه‌ای را به جا گذاشته و منحر به از بین رفتن آب شد

به تازگی تحقیقات نشان داده است که زهره در گذشته دارای آب بوده و احتمالاً شبیه به زمین بوده است. اما چگونه این سیاره آب خود را از دست داد و به یک سیاره داغ و گرم تبدیل شد؟

دانشمندان باور دارند، بحرانی که ونوس را با تغییرات قابل توجه مواجه کرد، با افزایش گرمای جوی و افزایش فشار جوی آغاز شد. به دلیل عدم وجود منابع گسترده آب، این افزایش دما و فشار، منجر به تبخیر آب موجود در جو و انحلال آن شد. اتمسفر ونوس نیز برای حفظ روز‌های گرم و شب‌های سرد نیاز به وجود یک لایه ابر داغ و سنگین دارد که اگرچه در ابتدا باعث انعکاس نور خورشید شده است، اما اکنون زمینه‌ساز تغییرات اقلیمی این سیاره و تشدید گرمای جوی شده است.

همچنین، فرآیند‌های شکل‌گیری سیاره، آزادسازی کربن از لایه‌های سنگی و مواد معدنی نیز می‌تواند به گرمای جوی افزوده و افزایش فشار جوی را تسریع کند. این عوامل، همراه با شرایط محیطی دیگر، منجر به انحراف ونوس از مسیر اصلی و تبدیل آن به یک سیاره گرم و داغ شده است.

با استفاده از اطلاعات جدید و پژوهش‌های بیشتر، محققان به تدریج قادر به بررسی و فهم بهتر از چگونگی از دست دادن آب و تبدیل ونوس به یک سیاره داغ و گرم هستند. این مطالعات می‌توانند به بهبود فهم دانشمندان از سیاره‌های دیگر در سیاره‌شناسی کمک کرده و راهکار‌هایی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی ارائه دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته