دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی نمایشگاه کتاب در پاسخ به آنا؛

فرایند فعالیت کمیسیون معاملات نمایشگاه چگونه است/چه میزان بُن برای این دوره چاپ شد

فرایند فعالیت کمیسیون معاملات نمایشگاه چگونه است چه میزان بُن برای این دوره چاپ شد
سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طی یک نشست خبری درباره میزان انتشار بن (خرید از نمایشگاه کتاب) توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر : 910524

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نشست خبری بیست و یکم اردیبهشت ماه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره میزان انتشار بن در این دوره از نمایشگاه گفت: باید اجازه دهید اعتباراتی که به عنوان آورده دستگاه ها، نهاد‌ها و سازمان‌ها مشخص شده و میزان مصرف تعیین شود تا در پایان نمایشگاه این رقم اعلام شود. پیش بینی این است که قریب سی درصد بیش از سال گذشته از اعتبارات صرف کمک خرید مردم برای نمایشگاه (بن) و اعتبارات تخفیفی قرار داده شود.

وی گفت: گزارشات امروز صبح نشان می‌دهد میزان ثبت نام هیئت علمی از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته و ثبت نام دانشجویان تاکنون به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.  

رمضانی در پاسخ به سوال دیگر آنا پیرامون شفافیت کمیسیون معاملات نمایشگاه و اینکه آیا رقم تعیین کننده است یا خیر، گفت: کلیه فرایند مالی نمایشگاه در کمیسیون معاملات مطابق آیین نامه پیش می‌رود؛ معاملات بزرگ در قالب مناقصه، معاملات متوسط با استعلام و کوچک مطابق کمترین قیمت و اکثر موضوعات کوچک و متوسط هم به کمیسیون معاملات می‌رود، البته فرایندی شفاف دارد و شفافیت در نمایشگاه هم مورد تأکید ما است لذا دستگاه‌ها نتایج را ملاحظه و اعلام می‌کنند. ازاین رو طی ادوار گذشته خانه کتاب به عنوان مجری در گزارش‌های حسابرسی وضعیت مطلوب را دریافت کرده است.

وی درباره کشف قیمت هم گفت: در هیچ کمیسیون معاملاتی بالاترین قیمت صرفا برنده نیست، همه موارد برنده شدن هم در مزایدات مطرح می‌شود و با دقت با حضور نمایندگان بخش‌های نظارتی، اجرایی و حسب مورد با نظارت مجموعه ایی از ارشاد روند پیگیری می‌شود.

رمضانی در پاسخ به سوال سوم آنا با تأکید بر اینکه همواره از سوی متولیان نمایشگاه کتاب بر خودکفایی تأکید می‌شود و این درصورتی است که تا پایان سال گذشته هنوز با برخی پیمان کاران تسویه‌ای صورت نگرفته بوده، گفت: پیمانکاران نمایشگاه چنانچه موارد قانونی را ارائه کنند با آنها تسویه می‌شود، مصداق را بررسی کنید و ببینید آیا به خاطر کمبود اعتبارات بوده یا اشکال از سوی پیمانکار صورت گرفته است. البته به غیر از یکی دو مورد تاخیر اقساط آخر ما موردی را نداشتیم.

وی اظهار داشت: البته درباره خودکفایی نمایشگاه آقای احمدوند رییس نمایشگاه عنوان کردند که ما به سمت خودکفایی در حرکت هستیم اینکه از بودجه نشر برای هزینه کرد‌ها استفاده نشود مورد تأکید کرد. نمایشگاه به سمت خودکفایی در حرکت است، سه سالی است که ما برگزار کننده هستیم و تلاش کردیم از بودجه عمومی کم کنیم تا نتیجه این شود که دولت می‌تواند بودجه مقرر را برای تسهیل خرید مردم و اعطای یارانه به آنها صرف کند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره آمار فروش گفت: گزارش فروش نمایشگاه در سال ۱۴۰۳ تا پایان روز دوم یعنی بیست اردیبهشت جمعا ۵۲ میلیارد تومان خرید را نشان می‌دهد که ۲۴ میلیارد در درگاه‌های رسمی و ۱۶ میلیارد تومان برآورد تقریبی غیررسمی و کارت به کارتی‌ها است.  

وی درباره نمایشگاه مجازی هم گفت: مردم ۲۲ میلیارد تومان خرید داشتند که ۱۵ میلیارد تومان خرید مردم از ناشران و ۷ میلیارد از کتابفروشان و مجموع فروش کتاب در سی و پنجمین دوره تا پایان روز دوم ۷۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

رمضانی در پایان نشست اعلام کرد: طبق اعلام کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران روز گذشته از سوی هیئت هشت پرونده رسیدگی شد و در نهایت غرفه یک ناشر به مدت یک روز و پنل مجازی دو ناشر به مدت یک روز بسته شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته