دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1403 - 00:30
آنا گزارش می‌دهد؛

دلایل الزام حضور روانشناس ورزشی در تیم‌های حرفه‌ای

دلایل الزام حضور روانشناس ورزشی در تیم‌های حرفه‌ای
حضور روانشناس ورزشی در تیم‌های ورزشی حرفه‌ای به دلایل علمی الزامی است.
کد خبر : 911756

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، هدف اصلی دانش روانشناسی ورزشی، تقویت توانایی و عملکرد ورزشی یک قهرمان است. سال‌های اخیر مربیان و بازیکنان به اهمیت تقویت روحیه و انگیزه‌های درونی پی برده‌اند، از این رو اغلب تیم‌های تراز اول جهان در رشته‌های مختلف ورزشی از روانشناسان در ترکیب تیم خود استفاده می‌کنند.

روانشناسی ورزشی در واقع به مطالعه چگونگی تأثیر عوامل روانی بر ورزش، عملکرد ورزشی، تمرینات و فعالیت‌های بدنی می‌پردازد. روانشناس ورزشی بررسی می‌کند که چگونه شرکت در ورزش می‌تواند سلامت و تندرستی را بهبود بخشد. همچنین به ورزشکاران کمک می‌کند تا از روانشناسی برای بهبود عملکرد ورزشی و سلامت روان خود استفاده کنند.

روانشناسی ورزش فقط با ورزشکاران نخبه و حرفه‌ای کار نمی‌کند. آنها به‌تمامی ورزشکاران از مبتدی تا حرفه‌ای کمک می‌کنند تا یاد بگیرند چگونه از ورزش کردن لذت ببرند و به برنامه ورزشی خود پایبند باشند. آنها با استفاده از ورزش و تمرینات ورزشی زندگی و رفاه ذهنی مردم را بهبود می‌دهند.

یکی از اهداف مهم در روان‌شناسی ورزش شناسایی کودکان و ورزشکاران نخبه و مستعد می‌باشد. همچنین به ورزشکارانی که دارای معلولیت جسمی و روانی هستند کمک می‌کنند تا در فعالیت‌های ورزشی به اوج عملکرد و رضایت شخصی برسند. در کنار تشویق و کمک برای رسیدن به موفقیت این علم به ورزشکارانی که با آسیب جسمی و روحی مواجه شده‌اند کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر به میادین ورزشی برگردند.

یک متخصص روان‌شناس ورزشی می‌تواند به افراد کمک کند تا با استرس فیزیکی، ذهنی و عاطفی خود مقابله کنند. مثلاً وقتی ورزشکاری دچار آسیب می‌شود ممکن است دیگر انگیزه لازم برای ادامه‌دادن و برگشتن به محیط ورزشی را از دست بدهد و ناامید شود. در این زمان یک متخصص روان‌شناسی می‌تواند از ابزارهای مختلفی برای کمک به ورزشکار استفاده نماید تا بر موانع ذهنی و بازگردانی اعتماد او تأثیر مثبت بگذارد.

بماند///الزام حضور روانشناس ورزشی در تیم‌های حرفه‌ای

علیرضا عباسی

چهره علمی ورزشی

مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته