دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1401 - 16:44
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی گفت:

حذف ۱۸۰۰ شرط غیر قانونی برای صدور مجوز کسب و کار

حذف ۱۸۰۰ شرط غیر قانونی برای صدور مجوز کسب و کار
۱۸۰۰ شرط زائد که مبتنی بر قانون نبودند، در زمینه تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار حذف شده است.
کد خبر : 816379

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از صدا و سیما، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی، سید محمدهادی سبحانیان در گفت‌وگوی ویژه‌ برنامه «عیار» که سه‌شنبه شب روی آنتن زنده شبکه افق رفت اظهار کرد: تورم بالای موجود نمی‌تواند یک شبه کاهش یابد، این تورم باید با اصلاحات تدریجی آغاز شود که شده، ولی نتیجه آن اکنون دیده نمی‌شود.

وی افزود: انتظار داریم در میان مدت آثار اقدامات انجام شده مشاهده شود البته باید هماهنگی بیشتری میان همه بخش‌های دولت وجود داشته باشد.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در حوزه مالیات بر مجموع درآمد، لایحه‌ای که از دولت قبل متوقف مانده بود تدوین و به مجلس ارائه شد.
خاطرنشان کرد: البته با طرح شناسایی پایانه‌های فروشگاهی، مودیان مالیاتی جدید شناسایی شدند و به ازای آن، مالیات واحد‌های تولیدی پنج درصد کاهش یافت همچنین بسته‌هایی هم برای کنترل تورم در بانک مرکزی تدوین شده، ولی اینکه در مرحله اجرا چگونه بوده، خودمم هم راضی نیستم.

وی ادامه داد: ۱۲۰۰ مجوز دستگاهی بررسی شدند و شرایط آن‌ها رصد شد که بسیاری از آن‌ها مبتنی بر قانون نبودند که بر همین اساس، ۱۸۰۰ شرط زائد که مبتنی بر قانون نبودند، در زمینه صدور مجوز‌ها حذف شده است.

سبحانیان خاطرنشان کرد: در بسیاری از کسب و کار‌ها اصلا دلیلی ندارد که مردم از دولت مجوز بگیرند البته حاکمیت می‌تواند بعد از شروع کار، نظارت پسینی داشته باشد.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی افزود: هدف این است که به جای صف بستن مردم برای اخذ مجوز، نظارت پسینی جایگزین آن شود البته در بعضی موارد که به امنیتی، مالی و بهداشتی مربوط است، نظارت پیشینی همچنان لازم است.

وی با بیان اینکه تا پایان آبان ماه، ۴۵۴ هزار درخواست مجوز داشته‌ایم که ۱۳۲ هزار مورد مجوز به صورت الکترونیکی صادر شده است عنوان کرد: البته هنوز کام مردم شیرین نشده و تخلفاتی هم صوت گرفته و بیش از این مقدار، منتظر اعلام نظر دستگاه‌ها هستند.

به گفته معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی، در وزارت بهداشت و صمت، وضعیت قرمز است به طوری که از طریق درگاه ملی، هیچ مجوزی صادر نکرده‌اند و طبق روال قبل عمل می‌کنند.

او ادامه داد: ۳۲ هزار مجوز صنفی مورد پالایش قرار گرفت و با وحدت رویه به ۳ هزار مجوز کاهش یافتند البته مهم این است که درگاه مجوز‌ها به درگاه ایران اصناف متصل شود تا واقعا کار مردم برای اخذ مجوز راحت شود به همین دلیل سه ماه به اتاق اصناف مهلت داده شده تا هم این اتصال صورت بگیرد و هم اتاق، خودش را با شرایط جدید وفق دهد.

سبحانیان از پرداخت ۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد ۱۵۰ هزار شغل پرداخت در دولت سیزدهم خبر داد و افزود: چند گیت برای پرداخت تسهیلات وجود داشت تا پول‌پاشی صورت نگیرد که شامل بررسی بانک‌ها از منظر اقتصادی بودن طرح و همچنین عدم پرداخت وام به شخص متقاضی است بلکه تسهیلات مثلا به فروشنده کالای مورد نیاز ایجاد شغل پرداخت شده است.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته