دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۲۶؛

تحقیقات علمی چه ویژگی‌هایی دارند؟

تحقیقات علمی چه ویژگی‌هایی دارند؟
تحقیقات علمی، یک روش نظام‌مند برای رسیدن به پاسخ و راه‌حل مسائل ناشناخته برپایه علم است.
کد خبر : 870753

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، بسیار واضح است که از گذشته تا کنون تحقیقات پایه و اساس علم بوده‌اند. اما حائز اهمیت است که بدانیم چه نوع تحقیقی، تحقیق علمی نام دارد و باید بر اساس چه اصول و موازینی صورت گیرد؟

در تعریف تحقیق علمی آمده است که تحقیق یک روش نظام‌مند برای رسیدن به پاسخ و راه‌حل مسائل ناشناخته است.

در این تعریف با تامل روی کلمات کلیدی روش، نظام‌مند و پاسخ و راه‌حل مسائل می‌توان درک دقیق‌تری از تحقیقات علمی داشته باشیم.

بر این اساس، انجام تحقیقات علمی یک فرآیند است که باید منظم و مرحله به مرحله طی شود؛ بنابراین تجارب شخصی و مشاهدات فردی غیرقابل تکرار تحقیق نیستند.

تحقیق بدون ثبت نتیجه و گزارش مراحل کار فاقد ارزش علمی است. قابلیت تکرار موجب اعتباربخشی به تحقیقات علمی می‌شود.

بر اساس تعاریف بالا تحقیقات علمی دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. انجام تحقیق نیازمند وجود مساله است.

توجه به قوانین اثبات شده و نظریات در جریان تحقیقات به آن وجهه علمی می‌بخشد. تحقیق قابل استناد نیازمند نمونه است تا با استفاده از آن بتوان به حل موضوع پی برد.

جمع‌آوری اطلاعات به معنای تحقیق علمی نیست، این اطلاعات به تحلیل نیاز دارند. لازم است مشاهدات قابل تکرار باشند.تحقیق علمی همواره پس از بازسازی مجدد به نتیجه یکسانی می‌رسد.

ابزار‌های جستجو در تحقیقات علمی حائز اهمیت هستند. نتیجه تحقیق باید قابل توصیف و انتشار باشد.
علم از تعصب به دور است، بنابراین، محقق نباید تعصبی در اثبات نتایج داشته باشد، چراکه در صورت بازسازی نتیجه یکسانی به دست خواهد آمد.

ثبت داده‌ها لازمه انجام تحقیق علمی است. لازم است محقق با حوصله، شجاع و فداکار باشد.

تمامی موارد یاد شده حکایت از آن دارد که تحقیق علمى تلاشی است در جهت کنکاش و جستجو برای حل مساله که دارای آداب خاصی است و به صورت نظام‌مند انجام می‌گیرد. در این فرآیند مساله‌ای وجود دارد که برای شناخت آن لازم است به جمع‌آوری و تحلیل داده‌های به دست آمده از نمونه‌های مورد بررسی پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته