دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1402 - 20:53

آشنایی با مواد غذایی حساسیت زا

آشنایی با مواد غذایی حساسیت زا
آلرژی غذایی یکی از مشکلاتی است که ممکن است افراد در هر سنی تجربه کنند. مصرف مواد غذایی آلرژی زا می‌تواند باعث مشکلات متعددی برای این این افراد شود و به همین خاطر باید از خوردن مواد غذایی حساسیت زا اجتناب کنند.
کد خبر : 873328

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آلرژی غذایی یکی از مشکلاتی است که ممکن است افراد در هر سنی تجربه کنند. مصرف مواد غذایی آلرژی زا می‌تواند باعث مشکلات متعددی برای این این افراد شود و به همین خاطر باید از خوردن مواد غذایی حساسیت زا اجتناب کنند. در ادامه این مطلب تصمیم داریم در خصوص خوراکی‌هایی که برای بدن حساسیت ایجاد می‌کنند، بیشتر صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که مواد غذایی آلرژی زا کدامند؟!  این مطلب با اقتباس از وبلاگ آموزشی میوه و تره بار آنلاین سان میوه نگارش شده است.

 

مواد غذایی حساسیت زا: سبزیجات و میوه های آلرژی زا

حساسیت به تره بار یکی از حساسیت‌های کمتر شایع است اما در برخی موارد، پس از تماس با میوه و سبزیجات فرد دچار واکنش آلرژیک می‌شود. این واکنش آلرژیک معمولا در عرض چند دقیقه پس از تماس رخ می‌دهد اما گاهی اوقات نیز ممکن است تا 1 -2 ساعت طول بکشد.

این حساسیت در برابر پروتئین‌های برخی از میوه‌ها و یا سبزیجات ایجاد می‌شود. میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، هلو، آلو، خیار، خربزه، هندوانه، کدو سبز، کدو تنبل و کیوی بیشتر احتمال دارد که باعث آلرژی شوند. در برخی موارد، پروتئین موجود در گرده‌های این مواد غذایی حساسیت زا نیز عامل ایجاد واکنش آلرژیک می‌تواند باشد. پیشنهاد می‌کنیم قیمت خرید میوه خشک اسلایس را در فروشگاه سان میوه مشاهده کرده و مصرف میوه خشک را به جای میوه تازه امتحان کنید.

آشنایی با مواد غذایی حساسیت زا

 

مواد غذایی حساسیت زا چیست

آلرژی‌های غذایی معمولا به خاطر مواد غذایی حساسیت زا از جمله لبنیات، بادام زمینی و آجیل درختی ایجاد می‌شود. این مواد بیشترین ایجاد آلرژی را به همراه دارند و حدود 6% از بزرگسالان و 8% از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگرچه ممکن است هر غذایی باعث ایجاد آلرژی شود، اما اکثر آلرژی های غذایی توسط 8 نوع غذا ایجاد می‌شود.

این 8 غذا باعث 90 درصد واکنش‌های آلرژیک در افراد هستند که در ادامه بیشتر در خصوص این مواد غذایی حساسیت زا، علائم مصرف آنها، افراد در معرض خطر و همینطور روش مقابله با آن صحبت خواهیم کرد.

افرادی که آلرژی غذایی دارند حتی با قرار گرفتن در معرض مقدار بسیار کمی مواد غذایی حساسیت زا، دچار واکنش آلرژیک می‌شوند.

 

آشنایی با مواد غذایی حساسیت زا

علائم آلرژی غذایی

بسته به نوع آلرژی، علائم مصرف مواد غذایی حساسیت زا پس از چند دقیقه، چند ساعت و یا حتی چند روز پس از مصرف آن ممکن است ایجاد شود. این علائم معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • تورم زبان، دهان یا صورت
  • مشکل در تنفس
  • افت فشار خون
  • استفراغ
  • اسهال
  • کهیر
  • بثورات خارش‌دار

در موارد شدیدتر، آلرژی غذایی می‌تواند باعث آنافیلاکسی شود. علائمی که می‌توانند خیلی سریع ایجاد شوند عبارتند از بثورات خارش‌دار، تورم گلو یا زبان، تنگی نفس و افت فشار خون. برخی موارد می‌تواند کشنده باشد.

در برخی موارد عدم تحمل غذایی با آلرژی غذایی اشتباه گرفته می‌شود. با این حال، عدم تحمل غذایی هرگز سیستم ایمنی را درگیر نمی‌کند و تهدید کننده زندگی نیست.

چه مواد غذایی آلرژی زا هستند؟

احتمالا در خصوص حساسیت به بادام زمینی بسیار شنیده‌اید. اما بادام زمینی تنها خوراکی آلرژی زا نیست و مواد غذایی حساسیت زا زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و حتی تهدید زندگی فرد شود. در ادامه به مهم‌ترین خوراکی های حساسیت زا اشاره می‌کنیم.

مواد غذایی حساسیت زا: 1. شیر گاو

یکی از خوراکی های حساسیت زا برای نوزادان و کودکان، شیر گاو است. این یکی از شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی زا در نوزادان است که 2 تا 3 درصد نوزادان و کودکان نوپا را درگیر می‌کند. با این حال، حدود 90 درصد از کودکان در سن 3 سالگی از این عارضه رها می‌شوند و بنابراین این حساسیت در بزرگسالان کمتر شایع است.

آلرژی به شیر گاو می‌تواند در هر دو شکل IgE و غیر IgE ایجاد شود اما حساسیت از نوع IgE شایع‌ترین و جدی‌ترین است. کودکان یا بزرگسالانی که مبتلا به آلرژی IgE هستند، در عرض 5 تا 30 دقیقه پس از مصرف شیر گاو واکنش نشان می‌دهند و علائمی مانند تورم، بثورات، کهیر، استفراغ و در موارد نادر آنافیلاکسی را تجربه می‌کنند.

مواد غذایی حساسیت زا: 2. تخم مرغ

آلرژی به تخم مرغ دومین علت شایع آلرژی غذایی در کودکان است. با این حال 68% از کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، تا سن 16 سالگی آلرژی آنها رفع می‌شود. علائم مصرف این مواد غذایی آلرژی زا در کودکان شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

  • ناراختی‌های گوارشی مانند درد معده
  • واکنش‌های پوستی مانند کهیر یا بثورات پوستی
  • مشکلات تنفسی
  • آنافیلاکسی (که بسیار نادر است)

مواد غذایی حساسیت زا: 3. آجیل‌های درختی

یکی از مواد غذایی حساسیت زا، انواع آجیل درختی هستند. این یک آلرژی غذایی بسیار رایج است و افراد زیادی ممکن است به آجیل‌های درختی مانند آجیل برزیلی، بادام درختی، بادام هندی، ماکادمیا، پسته، آجیل کاج و گردو حساسیت داشته باشند. افرادی که به آجیل‌های درختی حساسیت دارند به سایر فرآورده‌های آنها مانند کره یا روغن نیز حساسیت خواهند داشت.

افرادی که به یک یا دو آجیل درختی حساسیت دارند معمولا بهتر است از سایر آجیل‌ها نیز اجتناب کنند زیرا این نوع آلرژی بر خلاف سایر آلرژی‌ها یک مشکل مادام‌العمر است. آجیل‌ها را می‌توان آلرژی زا ترین مواد غذایی در نظر گرفت و می‌تواند باعث آنافیلاکسی در افراد شود.

مواد غذایی حساسیت زا: 4. بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی مانند آلرژی به آجیل درختی، یکی از حساسیت‌های رایج است و می‌تواند باعث واکنش‌های الرژیک شدید و بالقوه کشنده‌ای شود. با این حال این دو نمونه از مواد غذایی حساسیت زا متمایز در نظر گرفته می‌شوند زیرا بادام زمینی در دسته‌ی حبوبات قرار می‌گیرد. اگرچه اکثر افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، به آجیل درختی نیز حساسیت دارند.

علت آلرژی افراد به بادام زمینی مشخص نیست و تصور می‌شود افرادی که سابقه‌ی خانوادگی آلرژی به این خوراکی حساسیت زا را دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. به همین دلیل بادام زمینی یکی از مواد غذایی آلرژی زا برای مادران شیرده در نظر گرفته می‌شد. اما تحقیقات نشان داده که مصرف زودهنگام این خوراکی می‌تواند محافظ باشد.

مواد غذایی حساسیت زا: 5. حساسیت به صدف‌داران

آلرژی به صدف‌داران ناشی از حمله‌ی سیستم ایمنی بدن به پروتئین‌های خانواده‌ی سخت‌پوستان و نرم‌تنان ماهی است که به عنوان حساسیت به صدف در نظر گرفته می‌شود. نمونه‌هایی از این خوراکی های حساسیت زا شامل میگو، خرچنگ، ماهی مرکب و گوش ماهی است. شایع‌ترین محرک آلرژی به غذاهای دریایی پروتئینی به نام تروپومیوزین است. پروتئین‌های آرژنین کیناز و پاروالبومین نیز می‌توانند در تحریک پاسخ ایمنی بدن نقش داشته باشند.

علائم آلرژی به صدف معمولا به سرعت ظاهر می‌شود و مشابه با سایر آلرژی‌های غذایی IgE است. اما تشخیص آلرژی از واکنش بدن به باکتری‌ها، ویروس یا انگل‌ها دشوار است زیرا علائم می‌توانند مشابه باشند و هردو ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند استفراغ، اسهال و درد معده شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته